Vid en rutinkontroll i samband med stängningen av en huvudsträcka under sommaren 2021 konstaterades ett ökat slitage på hjulen på ett flertal tyska S-Bahn-fordon.
Eftersom detta var förknippat med användningen av pendeltåg vid en populär turiststräcka stoppades denna trafik omedelbart av S-Bahn Stuttgart och undersöktes mer i detalj.
Resultaten av utredningen och lärdomarna för denna huvudled inför sommaren 2022 presenterades nyligen i den regionala transportnämnden.
Under sommarlovet 2021 fick huvudlinjen för första gången tas ur trafik under en sexveckorsperiod. Detta krävde en omfattande ersättningstjänst och omdirigering av tågen mellan centralstationen och Stuttgart Vaihingen via den så kallade Panoramabahn.
Undersökningen som genomfördes av DB Systemtechnik upptäckte att den intensiva användningen av panoramajärnvägen med dess många kurvor ledde till ökat slitage på hjulen hos tågsätt i 423/430-serien mellan Stuttgart West och Dachswald.
- Nu vet vi att smörjfetter håller friktionen mellan räls och hjul på S-Bahn-fordonen på en normal nivå, även i snäva kurvradier. Deutsche Bahn är därför övertygad om att vi kommer att kunna köra driftkonceptet med de tre S-Bahn-linjerna över panoramasträckan under stängningen av huvudlinjen under denna sommarsemester, rapporterar Rüdiger Weiß, chefen för avdelningen Verksamhet, tidtabell, försäljning vid DB Netz AG för sydvästra regionen i trafikkommittén för Stuttgarts regionförbund.
Sådana åtgärder är inte ovanliga. Därmed har, till exempel vändslingan i Schwabstraße fått ett sådant system. Liknande problem med Abellio-tågen löstes också på detta sätt på S-Bahn Rhein-Ruhr.
- Under stängningen av huvudlinjen nyligen accepterade våra passagerare den ändrade S-Bahn-tidtabellen, inklusive ersättningsbussar, mycket väl. Det ursprungliga konceptet med de tre S-Bahn-linjerna via Panoramabahn fungerade tillförlitligt med en punktlighet på upp till 99 procent. I detta avseende kommer vi att se till att människor i regionen förblir rörliga under det kommande sommarlovet, trots byggarbetsplatsen på huvudvägen, säger Dirk Rothenstein, VD för S-Bahn Stuttgart.
Under stängningarna, som beräknas bli nödvändiga fram till 2025, kommer tekniken att repareras och digitaliseras utöver moderniseringen av hållplatserna.