Det franska företaget Alstom och de israeliska företagen Dan och Electra har vunnit upphandlingen för den gröna linjen i Tel Avivs spårvägssystem, medan det israeliska företaget Shafir och det spanska företaget CAF kommer att bygga Lila linjen, säger transportoperatören NTA.
Dessa två erbjudanden föredrogs framför billiga kinesiska företag. Syftet var att hålla Peking borta från oumbärliga infrastrukturprojekt i Israel.
NTA Metropolitan Mass Transit System Ltd. är det statligt ägda företaget som ansvarar för design och konstruktion av ett kollektivtrafiksystem för storstadsområdet Tel Aviv.
Detta masstransitsystem är det största och mest komplexa transitprojektet som någonsin genomförts i Israel. Den 39 kilometer långa gröna linjen med 63 stationer kommer att gå från Rishon Lezion via Holon, centrala Tel Aviv och Tel Avivs universitet till västra Herzliya.
Den kommer att omfatta fyra tunnelbanestationer och är planerad att öppna 2026. The Purple Line kommer att gå österut från Carmel Market (Shuk HaCarmel) i Tel Aviv, med en väg till Kiryat Ono och Bar Ilan University och den andra till Yehud. Den kommer att vara 27 kilometer lång, ha 45 stationer och tas i drift senast 2026.
Trump- och Biden-administrationerna har varnat Israel de senaste åren för att kinesiska investeringar kan leda till säkerhetsintrång. Israels säkerhetskabinett, nationella säkerhetsråd och andra organ har länge diskuterat hur man ska bemöta oroande utveckling för Israels nyckelallierade samtidigt som man upprätthåller starka handelsförbindelser med Kina, skriver Jerusalem Post.
En äldre israelisk diplomat sa i början av januari att Israel skulle hålla USA:s regering informerad om alla större infrastruktur- och teknologiaffärer som planeras och som pågår med Kina och skulle ompröva dem på Washingtons begäran.
Grupper som ansökte om spårvägskontraktet inkluderar China Railway Construction Company (CRCC), som Biden-administrationen svartlistade för alla amerikanska investeringar på grund av påstådda kopplingar till Kinas försvarsindustri.
Ett av dess dotterbolag, China Civil Engineering Construction Corp., grävde Gilon-tunneln i norra Israel för cirka 200 miljoner USD 2014. Bolaget arbetade också som underleverantör på Carmel Tunnel-projektet för cirka 150 miljoner USD 2010 och har under de senaste åren arbetat med Tel Aviv Light Rail Red Line för 500 miljoner dollar.