Belgien: Alstom tecknar ramavtal med SNCB för upp till 50 Traxx-lok

En tredje generations Traxx-lok erbjuder högre driftsprestanda: den går i 200 km/h, ger mer flexibilitet och uppfyller de senaste kraven i TSI:s säkerhetsstandarder. Foto: Alstom

Alstom undertecknade nyligen ett ramavtal för leverans av upp till 50 tredje generationens elektriska Traxx-lok till belgiska Société Nationale des Chemins de Fer Belges (SNCB) för användning i passagerartrafik.

Den första ordern är värd cirka 120 miljoner euro och den inkluderar även utveckling, tillverkning och officiellt godkännande av 24 lok. Leveransen förväntas påbörja 2026.

De nya loken kommer att användas för inrikes och gränsöverskridande transporter på de elektrifierade näten i Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Tyskland, inklusive på vissa höghastighetslinjer.

De är designade för användning på olika elektrifieringssystem (1,5 kV DC i Nederländerna 3 kV DC i Belgien, 15 kV AC i Tyskland och 25 kV AC i Belgien, Nederländerna och Luxemburg) och är utrustade med ett ETCS-signaleringssystem samt med alla nödvändiga konventionella signalsystem (TBL1+ Belgien, ATB Holland och LZB / PZB Tyskland).

Utvecklingen av denna nya generation lokomotiv är baserad på den tidigare dokumenterade framgången med Traxx-plattformen.

Under de senaste 20 åren har mer än 2 400 enheter sålts över hela världen. De är licensierade i 20 länder och har tillryggalagt en årlig total sträcka på mer än 300 miljoner kilometer. I Benelux-länderna finns det redan nästan 280 Traxx-lok i kommersiellt bruk.Dessutom har den en högre energieffektivitet och dess underhållsintervall har förlängts med 33 procent för att förbättra tillgängligheten och minska underhållskostnaderna.

Det nya Traxx-loket utvecklades vid Alstoms fabrik i Mannheim och tillverkas i Kassel (Tyskland). Tekniken levereras av Siegen (Tyskland) och bilens karosskonstruktioner har restaurerats i Wroclaw (Polen). Alstoms fabrik i Charleroi kommer att leverera de nationella signalsystemen till de fyra länderna och nivå 2 ETCS-systemet.

Källa: WKZ, Kevin Walter, Alstom