Union Pacific Railroad tillkännagav nyligen planer på att köpa 20 batterielektriska lokomotiv, som ska testas med hjälp av växlingsoperationer.
Lokaffären och moderniseringen av rangerbangårdens infrastruktur förväntas tillsammans kosta mer än 100 miljoner USD och inkluderar lagringsinvesteringar i batteriteknik för ett amerikanskt järnvägsföretag av klass I.
Tio av loken tillverkas av Progress Rail (EMD Joule), som är en del av Caterpillar-gruppen, och ytterligare tio produceras av Wabtec (10 FLXdrive), som båda är ledande inom lokinnovation, och kommer att bli världens största elkraftsflotta med batteridrift.
Till och med president Biden tillkännagav planerna på YouTube. Presidenten underströk att det handlar om hittills största investeringen i batterielektrisk teknik för en amerikansk klass I-järnväg.
Loken kommer att användas på rangerbangårdar i Kalifornien och Nebraska, där deras prestanda i kallt och varmt väder kommer att testas för att man ska kunna fastställa lokets kapacitet och utmaningar för bredare service.
Batterielektriska lok förbrukar inget bränsle och släpper inte ut några föroreningar. Vid varje användning av 10 batterielektriska lok sparas cirka 4 000 ton koldioxid årligen, vilket motsvarar 800 bilar på motorvägen.
Genom att arbeta med loktillverkare under denna testfas hoppas Union Pacific kunna främja utvecklingen av batterielektrisk teknik och utvärdera dess potentiella användning inom långväga transporter.
Union Pacific släppte sin första omfattande klimathandlingsplan i december 2021, som beskriver företagets ansträngningar för att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser (GHG) från företagets verksamhet.
Pressmeddelande: Union Pacific