Invånarna i Parisregionen uppmanades nyligen av franska kollektivtrafikbolaget Île-de-France Mobilités, Société du Grand Paris och Alstom att välja utformningen för deras framtida tunnelbanetåg för linje 18 på linjen Grand Paris Express (1:a sträckan mellan Massy -Palaiseau och CEA Saint- Aubin).
I slutet av den 15 dagar långa konsultationen valdes design 3 ut.
Parisregionens invånare valde en design med flytande och tydliga linjer för tågets front. Denna nya design, med sin enkla och starka identitet som erbjuder en tunnelbana som är öppen utåt, kommer att innehålla en ljussignatur av tunnelbanan som tillkännager tågets ankomst till stationen. Även en bred vindruta som erbjuder en möjlig panoramautsikt valdes av de framtida passagerarna.
De 47 meter långa tågsättet med tre vagnar, som kan transportera upp till 350 passagerare per tåg och är 100 procent barriärfri, kommer att kunna färdas i hastigheter på upp till 100 km/h i automatiskt läge utan förare.
Utrustade av Île-de-France Mobilités med luftkonditionering, internetåtkomst, videoövervakning, USB-anslutningar, informationsskärmar, sittkomfort och anpassade ljusförhållanden, kommer de att erbjuda passagerna inom Paris tunnelbanenät en hög nivå av komfort och säkerhet.
Tågen kommer att börja trafikera den första delen av linjen mellan Massy-Palaiseau och CEA Saint Aubin 2026 (de första fyra stationerna: Massy Palaiseau, Palaiseau, Orsay-Gif och CEA Saint Aubin).
WKZ, källa Île-de-France Mobilités