Helsingfors tunnelbana Västmetro har världens enda undervattensstation

Huvudtemat för stationen är hav och vatten. Stationen betjänar två stadsdelar samtidigt: den planerade Björkholmen samt Drumsö. Björkholmens station ligger söder om Västerleden under havet mellan Drumsö och Björkholmen. Björkholmens station är veterligen världens enda undervattensstation. Foto: Länsimetro Oy

Följaktligen har även Finlands längsta rulltrappa byggts vid tunnelbanestationen Björkholmen. Tunnelbanestationen ligger helt under havet och alla strukturer på stationen har gjorts för att hålla i hundra år.

Vågornas mönster på stationens skickligt upplysta glasvägg skapar en stark maritim atmosfär. När passageraren vänder blicken åt andra hållet på rulltrappan, hittar hon eller han motsatsen på väggen i form av glödande röd granit från Mäntsäläs urberg. På övervåningen finns svarta akustikpaneler som dämpar ekot.

– Det här är den vackraste tunnelbanestationen i världen, tyckte en av ingenjörerna.

Åsikterna må vara delade när det gäller frågan om en tunnelbanestation kan sägas vara vacker, men byggarna har åtminstone gjort ett tappert försök på station Björkholmen.

Väggarna på bottenvåningen i stationshallen, som liknar en båt som har placerats upp och ner på vinterrullar, är helt i glas.

Vaskilahti, viken som skiljer Björkholmen och Drumsö, skvalpar bara några meter ovanför urberget. Innanför taket på stationshallen kan man se enorma ljusa träbjälkar, som knappast fyller de traditionella byggbehoven för tunnelbanestationer.

Koivusaari Station Photos - Free & Royalty-Free Stock Photos from Dreamstime

Den maritima atmosfären fortsätter när man når plattformens nivå 30 meter under jorden. Enorma vita "valgälar" flankerar plattformen och ett mörkt tak monterat ovanför pirerna skapar en atmosfär av en undervattensvärld. Foto: Länsimetro Oy

Här och där hänger stora kottar från toppen av taket, vars ljusa interiör reflekteras av olika konstverk.

Björkholmens tunnelbanestation ligger 30 meter under marknivån. Havsvatten stänker ovanför och när man står på plattformen känns det som att stå på havsbotten.

File:Koivusaari metro station construction site 8.JPG

Stationen östra ingång under byggnad. Även här tycks båtmotiv ha varit vägledande. Foto: Länsimetro Oy

Arkitektbyrån Helin & Co Oy, som ritat stationerna Björkholmen och Drumsö, har båda velat skapa en stark maritim atmosfär, som är typiskt för Helsingfors "skärgård".

På Drumsös station är temat dock vinter, eftersom vatten framställs i form av snö och is. Undervattenskonstruktion har inte varit helt enkel.

– Ja, den största utmaningen har i särklass varit logistik och schemaläggning. Matti Pärnä från SRV, regionchefen som varit med i byggandet av Björkholmens station från början.

Källa: Västmetro Oy