Det första nya tunnelbanetåget för Warszawa förbereds under tester i Velim, i Prag och även i Warszawa

I januari förra året tecknade Metro Warszawskie ett kontrakt med Škoda Transportation om leverans av 37 nya tunnelbanetåg, bestående av sex vagnar. Kontraktet omfattar totalt 222 vagnar, varav 74 med förarhytt och 148 mellanvagnar. Foto: UM Warszawa

Den polska huvudstaden ser redan fram emot de nya tunnelbanetågen som kommer att tillverkas i Tjeckiska Republiken. Nyligen presenterade tillverkaren, Škoda Transportation Group, det första kompletta tåget. Det ligger nu på testbanan inne på en gammal pilsnerfabrik och förbereds för provkörningar.

Dessa kommer att äga rum successivt på ett antal platser, däribland på VÚZ-testbanan i Velim, i Prags tunnelbana och i Warszawas tunnelbana. Det totala värdet av kontraktet är nästan 8 miljarder tjeckiska kronor.

- Projektet sysselsätter för närvarande hundratals personer, och inte bara inom vår grupp. Svetsningen av aluminiumhusen och deras målning skedde i Ostrava, slutmonteringen och den första provningen sedan i Pilsen. Men även många leverantörer från Polen deltog i produktionen. Vi arbetade också med polska universitet om utvecklingen, säger Petr Brzezina, ordförande för Škoda Transportation-gruppen.

- Jag är mycket glad över att arbetet gick smidigt och att testningen av det första nya tåget som gjorts för Warszawa har påbörjats. Jag är övertygad om att den kommer att dyka upp i huvudstaden våren 2022. Invånarna i Warszawa ser mycket fram emot de nya fordonen, eftersom arbetet med att bygga fler tunnelbanestationer i Bemow och Targówk kommer att vara klart i mitten av nästa år, säger Rafał Trzaskowski, borgmästare i huvudstaden Warszawa.

Vagnkarosserna är tillverkade av aluminium och de producerades i Europas största bearbetningscenter, som används i Škoda Transportations produktionsanläggning i Ostrava. En vagn är cirka tjugo meter lång och tågets totala längd mäter 118,2 meter.

Maxhastigheten för de nya tågen är 90 km/h. Tågen är tillverkade enligt EN och UIC standarder.

Anbudet i Warszawa var ett av de största i Europa när det offentliggjordes. Detta kommer att göra Warszawa till den åttonde europeiska huvudstaden där Škoda-fordon kommer att framföras. I ordern ingår även leveranser av reservdelar, simulator, utökade garantier och utbildning.

Škoda Transportation-gruppen har redan tillverkat två generationer tunnelbanetåg för St. Petersburg i Ryssland och även arbetat med moderniseringen av vagnar för Prags tunnelbana.