Höghastighetslinjen HS2 i blåsväder

Tunnelborrmaskinen TBM Cecilia förberedes för insats vid Chiltern Tunnel vid höghastighetssträckan HS2. Foto: HS2 Limited

Idag frågar sig många britter och även tidningen Guardian hur det kommer sig att så många människor kämpar mot Storbritanniens "svaga" och "olämpliga" nya järnväg. Bygget av den kontroversiella nya järnvägen har pågått i nästan ett decennium.

Kostnaderna beräknas till 106 miljarder pund (124 miljarder euro).

Projektet betecknades en gång som en mycket avancerad, miljövänlig lösning på Storbritanniens transportproblem mellan städer. Men verkligheten håller på att måla upp en helt annan bild.

HS2 kommer att överskrida sin budget med upp till tre gånger mer än ursprungliga uppskattningar, och Elon Musk hånade en gång dess brist på innovation och det redan för nästan ett decennium sedan.

Förkämpar för vilda djur och naturvård har kallat det för ett "olämpligt och hänsynslöst implementerat projekt" i en namninsamling som nådde 155 000 underskrifter vilket gav det brittiska parlamentets debattglada medlemmar ett tankeställande.

Den debatten pågår fortfarande med oförminskat tempo. Det har blivit en långkörare om en kontroversiell järnväg, som blir allt dyrare och som förstör en del av den natur som det finns allt mindre av i området mellan södra Englands stora metropoler.

Det är dock mindre troligt att projektet kommer att skrotas, så som miljöaktivisterna vill. Däremot kan projektet begränsas i sin omfattning tills ekonomin tillåter större utlägg.