Berlins kollektivtrafikbolag BVG köper ytterligare 90 e-bussar från en ny tillverkare

Hittills har de flesta av BVG:s elbussar kommit från tillverkaren Solaris. Den som har vunnit det nya anbudet kommer att heta Ebusco, enligt uppgifter från välunderrättad källa, dvs dagstidningen Tagesspiegel. Bild: © Solaris

Den tyska huvudstaden Berlins kollektivtrafikbolag, BVG, utökar sin bussflotta med 90 batterifordon.

Även den ledande styrelseledamotens kontrakt förlängdes med fem år.

E-bussflottan för Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) fortsätter därmed att växa. Företagets styrelse godkände köpet av ytterligare 90 eldrivna fordon på torsdagen, meddelade företaget.

Enligt BVG uppgår kostnaderna för de nya fordonen, inklusive den nödvändiga laddningsinfrastrukturen, till cirka 65 miljoner euro. Alla bussar kommer att levereras i slutet av 2022.

Bussens räckvidd uppgår till 575 kilometer på en laddning.

Tidigare har det förekommit upprepad kritik mot att de batteridrivna fordonen inte har samma räckvidd som jämförbara dieselbussar. Med det nya förvärvet är emellertid nu även sortimentsfråga, förklarade BVG.

- Genom snabb mellanladdning kan bussarnas dagliga körsträcka maximeras, det nominella nödvändiga räckvidden överskrids med råge, meddelade företaget.

För att detta ska fungera kommer bussarnas verksamhet styras på ett sådant sätt att de kan köra till depån mellan de planerade resorna och laddas där, förklarade presstalespersonen Petra Nelken.

Ebusco levererar de nya fordonen

Av konkurrensrättsliga skäl vill BVG meddela vilken tillverkare som tilldelats kontraktet först efter det att den lagligt föreskrivna invändningstiden löpt ut.

Enligt uppgifter från tyska dagstidningen Tagesspiegel är vinnaren i budgivningen det holländska företaget Ebusco.

Företaget Ebusco, som grundades först 2010, har hittills varit mycket aktivt i Nederländerna. 156 av tillverkarens fordon är redan i bruk i Amsterdam-området.

Men företaget har redan gjort ett framträdande även i Tyskland. Det finns 13 Ebusco-bussar i Frankfurt am Main och tolv i München än så länge. Totalt är holländarnas fordon för närvarande på väg i åtta tyska städer.

Företaget fick europeiskt godkännande för sin senaste e-bussmodell i början av december 2021. Enligt tillverkaren ska denna vara en tredjedel lättare än andra batteribussar på grund av en kaross av kompositmaterial.

 

...