Österrike: Tågtrafiken startar på elektrifierade Mattigtalbahn

Tornvagn vid den elektrifierade sträckan i närheten av stationen Steindorf i Österrike. Foto: Regionalstadtbahn Salzburg

I och med tidtabellsändringen börjar en ny era på österrikiska järnvägslinjen Mattigtalbahn. Den nyligen elektrifierade linjen mellan Steindorf bei Straßwalchen och Friedburg tas i drift.

Den moderniserade och barriärfria tågstationen Friedburg välkomnar sina gäster inte bara med ett nytt och modernt utseende, utan också med cirka 100 parkeringsplatser på den nya P&R-anläggningen.

- Resan från Friedburg till staden Salzburg är nu möjlig med 100 procent grön driftström. Vi reser därför helt på elektrifierade rutter i hela delstaten Salzburg. På så sätt ger vi ytterligare ett väsentligt bidrag till klimatskyddet, säger Franz Bauer, VD för ÖBB-Infrastruktur AG, och sammanfattar en väsentlig punkt i det avslutade arbetet.

Ökar regionens potential

Elektrifieringen av linjen till Friedburg är nära relaterad till förlängningen av järnvägssträckan Mattigtalbahn till Neumarkt am Wallersee och omvandlingen av den lokala tågstationen till ett nav för fjärrtrafik.

- Vårt mål är att på bästa sätt ta tillvara regionens hela potential för ett optimalt utbud på järnväg. Med elektrifieringen av Mattigtalbahn till Friedburg kommer S-Bahn-tjänsten i det nordöstra upptagningsområdet för staden Salzburg nu att bli ännu mer attraktivt, säger Salzburgs regionala transportminister Stefan Schnöll.

De första passagerarna att njuta av den nya komforten kommer sannolikt att bo i Friedburg med omnejd. Stationen där erbjuder nu barriärfri tillgång till tåget via den nya centrala perrongen.