Höghastighetslinjen Laos-China Railway (LCR) startade nyligen trafiken. Första resan genomfördes genom Laos i början av december 2021.
Detta var också det officiella slutet bygget av den första delen av den sedan länge planerade järnvägslinjen mellan sydvästra Kina och Singapore. Passagerartrafiken till Kina kommer ännu inte att öppnas på grund av pandemin.
Järnvägen byggdes av ett kinesiskt statligt företag. Kina bidrog med 70 procent av de totala byggkostnaderna, som uppgick till 6 miljarder US-dollar (5,3 miljarder euro), vilket är en tredjedel av Laos bruttonationalprodukt. Efter att bygget påbörjades i december 2016 gick arbetet smidigt i den sydostasiatiska enpartistaten.
Höghastighetståget som heter Lane Xang, tillverkades i Kina. Tåget är målat i den laotiska flaggans färger, rött, vitt och blått.
Tåget har utrustats med första och andra klass vagnar och en restaurangvagn. I de sju vagnarna finns 56 platser i första klass, 662 platser i andra klass och två platser för handikappade, rapporterade laotisk tv.
Lane Xang har en topphastighet på 160 km/h, vilket är mycket långsammare än de kinesiska kultågen mellan Peking och Shanghai, som når 350 km/h, eller japanska Shinkansen, som når 320 km/h. I folkmun kallas tåget i Vientiane fortfarande för en "höghastighetsdröm".
Drömjärnvägen är tänkt att gå över 1 000 km från Laos huvudstad till Kunming i den kinesiska provinsen Yunnan. Rutten, som går genom Laos, sträcker sig över 420 km från Vientiane till staden Boten på gränsen till Kina. Den gamla huvudstaden Luang Prabang ligger vid denna rutt.
Av de 33 stationerna längs sträckan är 10 passagerarstationer. Det brukade ta en hel dag att ta bussen från Vientiane till Boten, men det nya tåget kan ta sig dit på cirka fyra timmar.
Tågstationen Vientiane, den största i landet och avgångspunkten i Laos, har tre plattformar och kan ta upp till 2 500 passagerare, enligt lokala medier. Tågvagnarna har kinesiska motiv och skyltar skrivna på laotiska och kinesiska språk.