Turerna kring den tidigare planerade automatiseringen av metron var många. Både HST och Siemens öppnar för att eventuellt fortsätta striden i Finlands hovrätt.
Tingsrätten i Helsingfors har sagt sitt i den avtalstvist som handlar om den misslyckade automatiseringen av metron.
De 8,1 miljonerna är ersättning för det som gick fel med automatiseringen av metron.
Cirka 4,9 miljoner euro täcker de skador som kom efter uppsägningen av ett leveransavtal. Ungefär 103 000 euro består av köpesumman för leveransavtalet, som ska betalas tillbaka. Slutligen ska också 3,1 miljoner euro, som är köpesumman för ett avtal om automatiseringen av själva metrodepån, återbördas till trafikverket.
Redan i 2020 kom tingsrätten fram till att trafikverket hade rätt att säga upp ett avtal med leverantören Siemens. I mellanbeslutet menade man att Siemens var skyldig till att automatiseringen av de gamla metrotågen försenades. HST och Västmetrobolaget sade ensidigt upp avtalet med Siemens.
Finländska Trafikverkets vd Ville Lehmuskoski skriver i ett pressmeddelande att man är missnöjd med domen.
- På kollektivtrafikbolaget HST anser vi att vi lidit mer ekonomisk skada än det beslut tingsrätten nu fattat. Vi kommer att sätta oss in i tingsrättens lösning ordentligt. Sedan fattar vi ett beslut om vi överklagar till hovrätten", skriver Lehmukoski.
Också Juha Lehtonen, vd för Siemens Mobility, öppnar för möjligheten att fallet går till hovrätten.
HST sade ensidigt upp automatiseringen 2015, sex år efter att projektet satts i gång.