Alstom vinner ett nytt kontrakt för Paris Line 18

Grand Paris Line 18 är en automatisk tunnelbanelinje som så småningom kommer att länka Versailles till flygplatsen Orly på 30 minuter och passera genom Saclayplatån, dess utbildnings- och forskningscentra. Illustration: Alstom

Alstom tilldelades ett kontrakt för levererans, utrustning och läggning av nya spår, inklusive den 3:e kraftskenan och linjär upprustning av östra delen av linje 18. Dessutom ska det byggas en anslutande viadukt längs Grand Paris Line 18-delen av Ile-de-France´s framtida tunnelbanesystem.

Denna order är värd 133 miljoner euro för den fasta delen. Kontraktet som tilldelades av Société du Grand Paris inkluderar byggandet av 46 kilometer lång enkelspårig tunnelbanelinje, som trafikerar sju stationer mellan flygplatsen Orly och stationen CEA/Saint-Aubin.

Alstom övervakar alla undersökningar, leveranser, arbeten och tester för och av banan, 3:e järnvägen och den linjära utrustningen för den östra delen och viadukten på linje 18.

Utöver banan och 3:e räls kommer 35 kilometer gångvägar och 50 kilometer kabelrännor att installeras.

10 procent av kontraktets volym kommer att tilldelas för social integration och kommer att mobilisera 250 anställda från Alstoms Infrastructure

France-team, både på linje 18:s arbetsplats och på Alstoms fabrik i Saint-Ouen.

I oktober 2021 vann Alstom ett kontrakt på 230 miljoner euro för leverans av 37 förarlösa tunnelbanetåg för att trafikera linje 18, som kommer att baseras på Metropolis-plattformen som kommer att levereras för de andra tre linjerna i det nya tunnelbanesystemet i Paris. Enligt avtalet kommer det franska företaget också att leverera lösningar för förarlösa automatiserade system och andra lösningar för denna nya tunnelbanelinje.

Sträckan mellan Massy-Palaiseau och CEA/Saint-Aubin-stationen är planerad att tas i bruk 2026 och sträckan mellan Orly-flygplatsen och Massy-Palaiseau förväntas starta trafiken senast 2027.