Alstom har tilldelats ett kontrakt på 720 miljoner euro på Taiwan

En illustration med Metropolis, ett Alstom-tåg på Taipei Circular Line. Bild. Alstom

Det Alstom-ledda konsortiet och dess taiwanesiska ingenjörs- och entreprenadföretag CTCI har tilldelats ett kontrakt av Systemwide E&M Project Office Department of Rapid Transit Systems i Taipei

City Government (SEMPO) för att tillhandahålla toppmoderna integrerade tunnelbanesystem för Taipei Circular linjefas två.

Värdet för ordern som ligger nära 720 miljoner euro för stadens helautomatiska (Grade of Automation 4) tunnelbanelinje markerar konsortiets andra nyckelfärdiga tunnelbaneprojekt i Taiwan efter Wanda-Zhonghe-Shulin-linjen. Enligt kontraktet med sin andel på över 430 miljoner euro, kommer Alstom också att förnya signaleringssystemet för fas 1 längs Circular Line. Ramavtalet innehåller en orderoption för leverans av linjens fas tre-system.

Etapp två av Circular Line omfattar en norrgående och en sydlig sektion, som sträcker sig över 14,93 kilometer över 12 tunnelbanestationer och en depå, respektive 5,73 kilometer lång sträcka med sex tunnelbanestationer.

Alstom kommer att ansvara för leveransen av 29 helautomatiska Metropolis-tåg med fyra vagnar var. Dessutom installerar företaget Urbalis 400 Communications-Based Train Control (CBTC) signalsystemet, Supervisory Control and Data Acquisition (SCADA) system och Platform Screen Doors (PSD).

CTCI kommer att ansvara och leda banarbetet, strömförsörjning, depåutrustning, telekommunikation och biljettsystem. Projektet innebär en översyn av det befintliga CBTC-signalsystemet under de begränsade tekniska timmarna, för att minimera påverkan på passagerarservicen.