Deutsche Bahn: jubileumsloket "50 år Intercity" startar rundresan

- Utan IC finns det ingen ICE. Intercity har lagt grunden för snabb, synkroniserad järnvägstrafik i Tyskland, om inte i Europa, säger Michael Peterson, chef för Deutsche Bahns fjärrtåg.

Deutsche Bahn (DB) firar ännu ett jubileum 2021 För 50 år sedan startade de första Intercity-tågen (IC) genom Tyskland.

Michael Peterson, DB långdistanstransportchef, skickade ett lok av klass 101 på sträckan nyligen vid Frankfurts centralstation i samband med firandet av märkesdagen, varav hälften presenteras i de historiska och aktuella IC-färgerna.

Jubileumståget kommer att kunna komma upp till hastigheter på 200 kilometer i timmen och därmed agera som en rullande ambassadör för ett halvt sekels intercitytrafik.

Välkända standarder inom ICE-trafiken som fasta avgångstider per timme, en restaurang ombord mitt i tåget mellan de två bilklasserna eller transfers på samma plattform infördes med Intercity.

Under tiden har IC:ns funktion ändrats. ICE har tagit rollen som en snabb förbindelse mellan

metropolerna. Istället öppnar Intercity allt mer upp området med moderna dubbeldäckade tåg. Och DB utökar detta erbjudande. Den framgångsrika intercitylinjen mellan Warnemünde och Dresden introducerades i slutet av 2019. Från och med den 12 december kommer en ny linje att förbinda Dortmund och Münster via Siegen med Frankfurt am Main varannan timme.

- Vi vill ta med ännu fler tåg till Tysklands städer och regioner. Vi satsar hårt på detta. I slutet av nästa år kommer vi att ha totalt 86 bekväma dubbeldelade tåg för långväga transporter i området, säger Michael Peterson.

Intercitytrafiken startade den 26 september 1971. Då gick IC-tåg målade i elegant lila och beige på fyra linjer varannan timme, uteslutande med 1:a klassvagnar. Tillsammans med de 200 km/h-snabba loken i den legendariska 103-serien blev de en symbol för höghastighetstågtrafik och en reklamikon för den tidens Federal Railroad.

Under parollen: "Varje timme, varje klass", introducerades timcykler och andra klass 1979. På sajten, inside.bahn.de/50-jahre-intercity finns mer fakta och spännande historier om 50 år av intercitytrafik.

Jubileumsloket skapades nyligen också i miniatur i samarbete med modelljärnvägshandlarföreningen "Die wilde Dreizehn plus". Med loket presenterades en kontrollvagn, även den i historiska och nutida färger, i Frankfurt.

Pressmeddelande Deutsche Bahn