Brittiska regeringen uppmanas att fatta beslut om HS2-rutten

Brittiska projektet för höghastighetståg HS2. Sträckan London till Birmingham är först ut och skulle i teorin stå färdig 2026 innan man går vidare med bandelen därifrån till Manchester och Leeds. Det pratas om stora tidsbesparingar (London till Birmingham tar idag 84 minuter som snabbast och skulle i framtiden ta 49 och London till Manchester skulle ta 68 minuter istället för 128 men upp till Skottland blir gapet mindre (i teorin). Foto: Creative Commons Lic. Kredit: Wikipedia

Höghastighetsjärnvägen HS2:s framtid står och väger. Anhängare och motståndare till den pausade delen av Birmingham-till-Leeds i HS2-projektet för höghastighetståg uppmanar regeringen att skapa klarhet.

- HS2 har avbrutit arbetet med den så kallade östra delen av projektet, vars kostnader har stigit till 106 miljarder pund, skriver Guardian.

Näringsliv och lokala politiker är oroliga eftersom ministrarna inte har bekräftat att denna sträcka kommer att gå som planerat.

Kampanjer mot rutten vill också ha ett svar och säger att osäkerheten orsakar stor stress.

National Infrastructure Commission har föreslagit att avsluta linjen i Nottinghamshire som ett av en rad alternativ. Det är ytterst den brittiska regeringen som nu ska ta beslut om dessa olika alternativ.

HS2 rutt

Transportsekreterare Grant Shapps har sagt att linjen kommer att byggas vidare, men ytterligare arbete behövs för att integrera den med planerna för Northern Powerhouse Rail.

"höjs upp på högre nivå"

- Det ser ut som om en höjning av besluten till en nivå uppåt, alltså på en regeringsnivå, kan sluta med att det bli en nedgradering istället för vad vi blev lovade en gång, säger Henri Murison, chef för Northern Powerhouse Partnership.

- Det är omöjligt att gå upp i nivå, läs instans, utan att leverera både HS2 och Northern Powerhouse Rail fullt ut, underströk Murison.