Berlin: Farväl till A3L71-serien

Tunnelbanetåget A3L71. Med sina syskonmodeller från 60-talet, präglade denna fordonstyp den visuella trafikbilden av linjerna U1 till U4 i flera årtionden i Västberlin. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: BajanZindy

Inom Berlins tunnelbanenät upphör snart ett långt kapitel angående dess fordonshistorik. När de sista gula tunnelbanevagnarna har nått den föreskrivna körsträckan på 960 000 kilometer, kommer A3L71-serien att lämna den aktiva tjänsten efter 50 år.

De "hårt arbetande" tunnelbanetågen och vagnarna har då slutfört en total körsträcka av stolta 3,8 miljoner kilometer.

Av dessa 138 vagnar som ursprungligen producerats mellan 1971 och 1973 är för närvarande tio i passagerartrafik. De är de sista tågsätten vars enhet var utrustad av tillverkaren med en så kallad Derailleur-kontroll.

L i typbeteckningen står för lätt metallkonstruktion. Tack vare byggandet med aluminium blev tågen mycket lättare än deras föregångare av stål.

A3L71 följdes av flera relaterade efterföljande modeller fram till 1990-talet. Endast år efter Berlinmurens fall började man överväga om att äntligen utveckla en helt ny generation av tunnelbanevagnar. År 1999 ersatte de första prototyperna i HK-serien och i så kallade Berlin-serien.