Två nya tunnelbanestationer öppnades i London

Journalister inspekterar den nyöppnade tunnelbanestationen Battersea Power Station. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: Simon

Infrastrukturbolaget Transport för London öppnade nyligen sina dörrar för ombordstigning på de två nya tunnelbanestationerna som utgör Northern Line Extension: Nine Elms och Battersea Power Station.

Projektet, som klassificerats som den första stora tunnelbaneförlängningen i detta århundrade och kommer att bidra till cirka 25 000 nya jobb.

Med den brittiska huvudstadens ”tube” som hanterar upp till fem miljoner passagerarresor per dag med mer än 543 tåg, är servicekopplingar och tillgänglighet nyckeln till den övergripande driften av tjänsten.

Detta har inneburit att Transport for London levererar Northern Line -förlängningen till en uppskattad total kostnad av 1,1 miljarder pund, hela 160 miljoner pund under budgeten, inte bara för att förbättra anslutningen till områdena utan för att ge jobb till över 25 000 människor.

Utvecklingen av dessa två nya tunnelbanestationer är den första i sitt slag med den sista stora tunnelbanestationsutvecklingen som genomfördes på Jubilee Line 1999. När dessa två nya tunnelbanestationer öppnades ökade antalet Londons tunnelbananät till 272.

Konstruktionen

Byggandet av dessa två stora stationsprojekt började 2015 med byggandet av en 3 kilometer lång järnvägslinje mellan Kennington och Battersea Power Station via Nine Elms. Trots de sociala distansutmaningarna som covid-19-pandemin orsakat, fortsatte bygget och höll sig även på rätt spår inför höstens öppning.

Båda dessa nya stationer, som har konstruerats av sten, rostfritt stål, betong och glas, har fått nytt tak med dubbla höjder.  Syftet var att skapa stora ljusa, luftiga utrymmen för passagerare. Utvecklingen av tunnelbanestationen vid Nine Elms innehåller även byggandet av 479 hyresbostäder ovanför eller runt stationen med minst 40 procent subventionerade lägenheter.