Deutsche Bahn (DB) och Siemens Mobility har utvecklat världens första tåg som körs av sig själv inom järnvägstrafik.
Tåget styrs av digital teknik och är helautomatiserat. Föraren stannar kvar på tåget för att övervaka resan med passagerare ombord. När det gäller att vända tåget (rangering), görs detta utan personal ombord. Projektpartnerna DB, Siemens Mobility och Hamburgs stad har investerat totalt 60 miljoner euro i det digitala S-Bahn Hamburg, som är en del av DB:s Digital Rail Germany-projekt.
- Vi gör järnvägstransporter mer intelligenta. Tåg kör den perfekta tidtabellen automatiskt, exakt till den andra och energioptimerad, säger Dr. Roland Busch, VD för Siemens AG.
- På det här sättet stöder vi vår partner Deutsche Bahn i sitt mål att göra tågresor mer attraktiva och skydda klimatet. Med vår teknik kan våra kunder transportera upp till 30 procent fler passagerare, avsevärt förbättra punktligheten och spara mer än 30 procent energi. Det digitala S-Bahn Hamburg markerar världspremiär. Den nya tekniken har redan officiellt godkänts och eftersom den har öppna gränssnitt kan den omedelbart användas av operatörer över hela världen för alla typer av tåg.
Det digitala S-Bahn-tåget hade premiär vid invigningen av Intelligent Transport Systems World Congress (ITS) i Hamburg. Under kongressen kommer fyra digitala S-Bahn-tåg att köra automatiskt längs 23 kilometer lång sträcka av S-Bahn-linje 21, mellan stationerna Berliner Tor och Bergedorf / Aumühle.
Den tekniska grunden för digital järnvägsverksamhet är den framtida standarden European Automatic Train Operation (ATO), kombinerad med European Train Control System (ETCS). Tågen tar emot sina styrsignaler via radio. De fyra digitala S-Bahn-tågen i Hamburg kommer att tillhandahålla regelbunden passagerartrafik från och med december 2021. Planerna på att digitalisera hela Hamburgs S-Bahn-system i slutet av decenniet pågår redan och investeringar i tåg och infrastruktur görs. Tekniken kommer att användas nationellt för regionala och fasta järnvägssystem.