Skottlands premiärminister och Alex Hynes, verkställande direktören för Scotland's Railway invigde nyligen formellt Glasgows Queen Street.
- Den här nya Glasgow Queen Street-stationen, levererad som en del av Edinburgh Glasgow Improvement Program, är ett lysande exempel på hur vi kan modernisera historiska och ikoniska stationer och erbjuda grönare transportknutpunkter som är mer attraktiva för både pendlare, affärs- och fritidsmarknader. Denna station ledde staden genom industrialiseringen och den framstår nu som ett exempel på vad vi kan uppnå när vi navigerar oss mot nollutsläppsmålet, sade Nicola Sturgeon.
För att kunna bygga om Skottlands tredje mest trafikerade station var det nödvändigt att investera 120 miljoner GBP (141,1 miljoner euro) för projektet som genomfördes av Transport Scotland, Network Rail, ScotRail och Balfour Beatty, som var huvudentreprenören.
Den utvidgade stationen har en större yta än tidigare med dubbla cirkulationsutrymmen för passagerare och den är också fullt tillgänglig med hissar in i den nya byggnaden från Queen Street och trapplös åtkomst från Dundas och North Hanover Streets.
Anläggningarna för passagerare och kunder har också förbättrats med ett nytt resecenter, toaletter och omklädningsrum.
Arbetet med ombyggnation påbörjades 2017 när ingenjörer började riva 1970-talets byggnader framför den viktorianska stationen för att rensa utrymmet för den nya utökade entrén.
I slutet av 2018 började den utökade stationens stålram att falla sönder, och Queen Street fick sin särpräglade nya form i september 2019 när den sista av de 310 glaspanelerna på stationsfronten installerades
Ombyggnadsprojektet ledde också till ett lyft inom den lokala ekonomin med 70 procent av budgeten som spenderades med leverantörer inom en radie på 40 mil från stationen.
- De nya utvidgade och elektrifierade plattformarna på Glasgow Queen Street hjälper till att se till att vår järnväg är redo att spela en effektiv roll i kampen mot klimatförändringens utmaning och dess inverkan på hur vi lever och arbetar i framtiden, konstaterade Alex Hynes, VD för Scotland's Railway.