Delstaten Sachsen: Första nya spårvagnen för Dresden presenterades

Det nya fordonet är 35 centimeter bredare än de spårvägsfordon som tidigare använts i Dresden. Foto: Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB)

En ny generation spårvagnar har anlänt till Dresden. Tillsammans med tillverkaren Alstom presenterade Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB) officiellt sitt första nya spårvägsfordon i Gorbitz depå den 1 oktober 2021.

Sachsens premiärminister Michael Kretschmer, Sachsens ekonomiminister Martin Dulig, Förste borgmästaren i Dresden Detlef Sittel, DVB:s tillsynsstyrelseordförande Stephan Kühn och andra representanter för lokalpolitik, finansieringsorgan och de omgivande transportföretagen välkomnar flottans tillväxt från inhemsk produktion i Dresden.

Det första nya fordonet, som tillverkades i Görlitz och Bautzen, kommer att följas av ytterligare 29 under de kommande två åren. Nio av dessa kommer att vara dubbelriktade fordon. Leveransen inkluderar ett underhållskontrakt som säkerställer DVB:s höga kvalitetsstandard för passagerarna på lång sikt. Det finns också en alternativ avtalspunkt för ytterligare tio spårvägsfordon.

Mer utrymme och komfort

Den nya spårvagnens längd på 43,5 meter sätter dock inga rekord. Ändå finns det plats för fler passagerare i det nya spårvägsfordonet är det tidigare, nämligen upp till 290.

Det finns två säten på varje sida med ett större gap mellan dem. I de multifunktionella områdena finns fyra istället för två parkeringsplatser för rullstolar eller barnvagnar. Sex dörrar möjliggör snabb och säker in- och utstigning. LED -ljusremsor fästs på insidan och utsidan av dörrarna. Om de lyser grönt är det fortfarande möjligt att gå av eller på, om det är rött hjälper inte ens en spurt till dörren.

Förutom stora panoramafönster anpassar sig LED -omgivningsbelysning till dygnsrytmen och säsongen. De ljusa interiörpanelerna bidrar till en trevlig atmosfär i vagnarna.

Det finns fler informationsskärmar än tidigare och de är tydligt synliga från alla platser. Användningen av luftkonditioneringssystem för kupén, som tillför frisk luft i interiören beroende på CO2 -halten, är ny. Jämfört med sina föregångare använder det nya järnvägssystemet cirka 15 procent mindre elektrisk energi för uppvärmning, luftkonditionering och belysning.

Online från våren 2022

Det första nya spårvägsfordonet avslutar nu ett omfattande program med provkörningar och tekniska tester. Efter framgångsrika tester kommer den att användas på spårvagnslinje 2 för DVB -passagerare från och med våren 2022.

Finansiering genom ERUF

Kostnaden per fordon är cirka 4,2 miljoner euro. Den totala investeringsvolymen inklusive produktion, service och långsiktigt underhåll uppgår till cirka 197 miljoner euro. För köpet av spårväg är delstaten Sachsen tillräckligt för att tillhandahålla 102,8 miljoner euro i finansiering från Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) till DVB.