Storbritannien: London South Eastern förstatligas efter förmodat bedrägeri

Tågoperatören Southeasterns tåg vid London Bridge station.Foto: Creative Commons lic. Kredit: ketamin

Enligt brittiska transportdepartementet (DfT) kommer driften av London South Eastern Railway (LSER) att nationaliseras den 17 oktober.

Järnvägsföretaget, som har ansvarat för regionaltrafik sydost om London sedan 2006 under varumärket "Southeastern", sägs ha underlåtit att betala mer än 25 miljoner GBP till Transportministeriet under de senaste åren, enligt transportminister Grant Shapps.

Dessa medel har nu erhållits och ytterligare utredningar kommer att följa och särskilda åtgärder kommer att vidtas. Även böter övervägs.

Regeringen har nu dragit tillbaka licensen från järnvägsoperatören Southeastern, en joint venture mellan Go-Ahead Group och Keolis, efter att sammanslutningen begått "ett allvarligt förtroendebrott".

- Vi kommer att acceptera inget mindre från den privata sektorn än ett ovillkorligt engagemang för sina passagerare och öppenhet gentemot skattebetalarna. Genom en" Operator of Last Resort "kommer vi att prioritera de punktliga och pålitliga tjänster som passagerare förtjänar, underströk brittiska transportministern.

- I mitten av oktober tar det statliga bolaget Southeastern Trains Ltd över verksamheten.

- Ändringen kommer inte att påverka den dagliga driften hos våra tåg. Vi kommer att fortsätta att arbeta hårt för att ge våra resenärer en bra reseupplevelse. Jag vill försäkra alla kunder att det inte kommer att bli några omedelbara förändringar och att allt kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla biljetter förblir giltiga efter överföringen och nya biljetter kan fortfarande köpas som vanligt, meddelade Robin Gisby, VD för nya Southeastern Trains Ltd.

Go-Ahead meddelade idag att Elodie Brian redan har avgått som koncernens ekonomichef och lämnar direktionen med omedelbar verkan. Go-Aheads aktiekurs på Londonbörsen sjönk med över 20 procent efter att bedrägerianklagelserna blev kända.

- De glada franchisingdagarna på järnvägarna är nu äntligen över. Vi ser igen och igen hur den privata sektorn misslyckas och skattebetalarna skyndar till undsättning. Vårt fackförbund kommer nu att verka för att detta kaos inte påverkar våra medlemmars jobb på något sätt, sade Manuel Cortes, generalsekreterare i sammanslutningen av anställda inom transportsektorn (TSSA)

- RMT har i åratal varnat för att de privata järnvägarna i Storbritannien drivs av ett gäng skurkar som ostraffat avleder hundratals miljoner pund av skattebetalares pengar över till sina egna konton medan tågen ruttnar. Vi hade rätt hela tiden. Samtliga privata järnvägskontrakt måste nu granskas och de som har förfalskat bokföringen kommer att hållas ansvariga sade brittiska Transportförbundets generalsekreterare Mick Lynch.

DfT hade redan övertagit koncessionerna från Intercity East Coast och Northern, som nu drivs av ”Operator of Last Resort”, medan andra tågoperatörer i England inte längre innehar koncessioner på grund av förändringar förra året, utan är direkta avtalspartners för DfT.