Kinas första höghastighetståg som färdas 600 km/h har uppnått demonstrationsstadiet

CRRC:s nya maglevtåg kan klara av resan från Peking till Shanghai på tre och en halv timme, visar tillverkarens beräkningar. Det är ungefär två timmar snabbare än ett konventionellt så kallat bullet-tåg. Foto från CRRC

Världens första rekordsnabba höghastighetståg med maglevteknik uppnår idag hastigheter på 600 kilometer i timmen. Tågets offentliga debut genomfördes nyligen, enligt tillverkaren CRRC, i Qingdao, i östra Kinas Shandongprovins.

Även om maglev-prototypen är på väg att rullas av produktionslinjen, finns det ännu inga kommersiella linjer för höghastighetståg som färdas med hastigheter på 600 km/h i Kina.

Men vissa städer planerar att bygga höghastighetslinjer med maglevteknik och dessa har redan uppnått forsknings- och demonstrationsstadiet, inklusive Shanghai-Hangzhou Maglev Line och Chengdu-Chongqing Maglev Line.

Detta supersnabba spårburna fordon är egenutvecklat av Kina, en banbrytande vetenskaplig och teknisk prestation inom den globala järnvägstransiteringen i världen, meddelar China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) Qingdao Sifang Co., LTD., en industrialiseringsbas för tillverkning av höghastighetståg i Kina.

- Höghastighetståg med maglevteknik körs och styrs utan kontakt mellan tåget och spåret. Tåget svävar framåt med hjälp av elektromagnetisk kraft, säger Liang Jianying, biträdande chef och chefsingenjör för CRRC Sifang.

Som ett nytt sätt för höghastighetstrafik är tåget säkert, pålitligt och har låg bullernivå, liten vibration, stor passagerarkapacitet och behöver ovanligt lite underhåll, berättar chefsingenjören och att tåget kan fylla det transportmässiga hastighetsgapet mellan ett höghastighetståg, vars maximala hastighet ligger på 350 km/h, och ett flygplan, vars marschfart är 800 till 900 km/h.

Maglevtåget är det snabbaste transportsättet inom en radie på 1500 kilometer när det gäller faktisk restid.

Lu Huapu, direktör för Transport Research Institute vid Tsinghua University, berättade för Global Times på måndagen att utvecklingen av höghastighetstransportsystemet hjälper till att förverkliga Kinas mål att skapa "3-timmars transportcirklar" mellan större städer. Konceptet presenterades nyligen i en riktlinje från 2019.

Maglev-transportsystemet med 600 km/h hjälper också till att befästa Kinas ledande position inom höghastighetstågsteknik, sade Lu och tillade att Kina, tillsammans med Tyskland, Japan, Storbritannien, Kanada och USA, är de främsta länderna som är engagerade i utvecklingen av maglevtåg.