Alstom och kollektivtrafikföretaget S-Bahn Hamburg GmbH tecknade nyligen ett kontrakt på 500 miljoner euro för leverans av ytterligare 64 av Alstoms S 4-tåg från klass 490.
Ordern representerar en option enligt ett ramavtal som undertecknades redan 2013. De tre första fordonen är planerade att levereras 2025 och 2026.
För första gången i Tyskland kommer de nya S-Bahn-tågen att ha den senaste generationens digitala signal- och automationssystem för större kapacitet och tillförlitlighet.
Tågsätt med tre vagnenheter kommer att utrustas med ETCS Baseline 3 Release 2 och automatiserad tågdrift (ATO) teknik. Inledningsvis kommer Alstom att tillverka tre fordon som kommer att genomgå omfattande testning och inspektion, särskilt för godkännande av deras ETCS- och ATO -funktioner.
Denna order markerar Tysklands första implementering av ATO i automationsnivå 2 (GoA 2) för nya S-Bahn-fordon. Dessutom kommer S-Bahn Hamburg GmbH att ta emot fordon som redan överensstämmer med den senaste state-of-the-art signaltekniken.
Tågen kommer att levereras med intelligent inbyggd teknik för ETCS och med integrerad ATO -programvara som uppfyller de höga kraven från framtida digitala järnvägsoperationer när det gäller prestanda, tillgänglighet och automatisering.
Källa: Alstom