Stadler deltar i Bosniens och Hercegovinas spårvägsmodernisering

Bilden visar det nya Stadler-fordonet för staden Sarajevos spårvägsnät. Bild: Stadler

Staden Sarajevo och Stadler tecknade nyligen kontrakt för konstruktion, tillverkning och leverans av 15 spårvagnar med låga golv.

Detta är för första gången Stadler vann ett kontrakt för att leverera rullande materiel till Bosnien och Hercegovina. Leveransen av de första spårvägarna är planerad till september 2023 och de återstående LRV- fordonen kommer till huvudstaden sommaren 2024.

De nya spårvagnarna kommer att rymma 180 passagerare, varav 79 har sittplats i sitt förfogande. De kommer att ha väl upplysta kupéer, luftkonditionering och kommer att vara utrustade med ett modernt passagerarinformationssystem och USB-portar för mobiltelefoner och andra elektroniska enheter.

Ett modernt videoövervakningssystem både i och utanför tågen främjar säkerheten för både passagerare och trafikanter och minskar risken för vandalism. Dessa energieffektiva spårvagnar med låga golv kommer att ge ökad komfort och säkerhet som garanterar en trevlig passagerarupplevelse.

Närvarande vid invigningsceremonin var bland annat representanter för den lokala regeringen, den schweiziska ambassaden och Stadler, transportministern i Sarajevo -kantonen, Adnan Šteta, samt EIB:s representant för Bosnien och Hercegovina och Montenegro, Sandrine Friscia och EBRD Senior Bankir, Josip Polić.

Enligt europeiska utvecklingsbanken EBRD är 35,3 miljoner euro den totala beräknade kostnaden för projektet inklusive investeringar och tekniskt samarbete (konsulttjänster). Ett suveränt lån på upp till 10 miljoner euro beviljas kantonen inom EBRD:s ram för programmet, Green Cities 2.

EBRD beviljade ett lån på 35 miljoner euro för att förbättra kollektivtrafiken i Sarajevo. Ett lån på 20 miljoner euro kommer att finansiera översynen av den 19,5 km långa dubbelspåriga spårvägen som drivs av kantonala kollektivtrafikoperatören Gradski saobraćaj Sarajevo (GRAS).

Det nuvarande spårvagnsnätet är nästan 50 år gammalt och utan några större förbättringar på årtionden har det försämrats avsevärt. Nya spår kommer att förbättra linjenätet och möjliggöra inköp av nya, modernare spårvagnar. Detta andra EBRD -lån, upp till 15 miljoner euro, stöder upphandling av nya elektriskt drivna vagnar.