De första Stadler-byggda Flirt-tågen kommer att tas i drift i slutet av 2022 som en del av Kievs City Express-projekt. Köpet finansieras både från Ukrainas statsbudget och genom lån från tillverkarna.
- City Express är ett av de stora järnvägsprojekten inom ramen av Zelenskys Great Structures -program. Vi har testat FLIRT -tåget i huvudstadsområdet och vi arbetar för närvarande med utvecklingen av de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för projektet. Vi testar även de tekniska förutsättningarna för fordonsflottan och plattformarna. Vi vill offentliggöra anbudet i slutet av november 2021, förklarade den tillförordnade ordföranden i tågoperatören Ukrzaliznycyas styrelse, Aleksandr Kamišin.
Teknisk order
Dessa tåg upphandlas som en del av ett internationellt anbud. Ukrzaliznycya har redan lagt fram en teknisk order till ledande inhemska och utländska tillverkare av rullande materiel så att de redan nu kan delta i anbudet. Ett av de viktigaste kraven för utländska tillverkare är lokaliseringen av produktionen på Ukrainas territorium.
Kyïv City Express driver sex rutter runt Kyïv och man planerar ytterligare linjer av City Express i Dnipro och Harkìv.
Tåget är lämpligt för personer med nedsatt rörlighet och funktionshinder. Detta lätta fordon är utrustad med en ramp och platser för funktionshindrade i rullstolar, och all information finns i punktskrift. Stadlers Flirt kommer eller har redan anpassats för drift i Finland, Norge, Estland, Vitryssland och Ukraina.