Den brittiska regeringen har ännu inte beslutat om prishöjningen kommer att regleras av politiska partier.
Priserna för tågbiljetter i England och Wales kommer att stiga med 4,8 procent 2022, vilket blir den största procentuella ökningen sedan 2012.
Byråkrati
Det finns en betydande byråkrati i systemet sedan järnvägsnätet såldes från British Rail och privatiserades: De företag som använder spåret måste betala till de företag som äger spåret.
De som använder tågen måste betala till dem som äger tågen. De som äger tågen måste betala för att "lagra" tågen. Alla tar sitt snitt, som ett resultat är hela systemet, vilket är extremt ineffektivt och i slutändan betalar passagerarna priset.
Vissa tåg är dyra att förvärva. Dessutom är många biljettsystem ytterst komplicerade. På en rutt i Storbritannien betalar man fem gånger mer än en annan rutt i Storbritannien på samma sträcka.
Dyra årskort
Det finns också det absurda där vissa returpriser är dyrare än två enkelresor. Och det är billigare vissa linjer med separata biljetter än en biljett.
Säsongskort är extremt dyra. En årsbiljett från Stevenage till London är dyrare än ett årskort för hela det tyska järnvägsnätet.