Fältförsök för gränsöverskridande automatiserad busstrafik startade i Saarland

Det federala tyska transportministeriet arbetar med en ändring av lagen, som gör det möjligt att använda de så kallade autonoma "folkhanterare" på allmänna vägar, en möjlighet som hittills har varit kraftigt begränsad. Med detta avses autonoma fordon som färdas på fasta rutter med låg hastighet. Foto: Siemens Mobility

Startsignalen gick nyligen för tyska pilotprojektet Terminal, som är en del av ett Interreg-projekt. Terminal testar gränspendlare för närvarande den första kostnadsfria och automatiserade gränsöverskridande pendeltrafiken mellan Creutzwald och Überherrn. 

Efter att ramförhållandena för automatiserad trafik i gränsregionen undersöktes under projektets första del undersöktes reaktionerna från fordonen på rutten i en testfas och de medföljande förarna (tillhandahållna av KVS GmbH) utbildades under testfasen, som varade tre månader.  

Därefter inleds testfasen för den gränsöverskridande automatiserade elektriska pendeltjänsten med helautomatiska bussar i verklig trafik. 

För den 17 kilometer långa rutten mellan Creutzwald och industriområdet "Im Häsfeld" i Überherrn-Altforweiler används två Tesla Model Xs. 

Transferservicen ger registrerade pendlare chansen att testa det innovativa mobilitetskonceptet gratis. Mellan juli och september 2021 kommer fordonen att transportera pendlare från Frankrike till deras morgon-, kontor-, middags- eller nattskift från måndag till fredag på tyska sidan. 

Den första resan börjar strax efter 05:00, den sista resan slutar strax före midnatt. Transferservicen är inriktad på pendlarnas behov, så att pendeltrafiken går flera gånger om dagen med många passagerare, anpassad till efterfrågan.

Vanligtvis finns det plats för upp till fem passagerare i shutteln. För att passagerarna ska kunna hålla tillräckligt avstånd inom Corona-hygienkonceptet är två passagerare för närvarande tillåtna i pendeln samtidigt. Under hela den praktiska testfasen samlas det in tekniska fordonsdata som ger information om när och i vilka situationer fordonet kördes i autopilotläge och när manuell kontroll av en förare var nödvändig.

Förslag och feedback från passagerare registreras och inkluderas i analysen för att samla in värdefull kunskap om acceptansen och gränserna för mobilitetskonceptet. 

Efter den praktiska testfasen med ”testpendlare” kommer mobilitetstjänsten också kunna upplevas av allmänheten. 

Terminal är det första projektet som undersöker ett automatiserat mobilitetskoncept över gränserna. Projektet finansieras av programmet "Interreg V A Greater Region" från Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Saarlands ministerium för ekonomi, arbete, energi och transport. Den ledande partnern för projektet är Saarland University of Technology and Economics - htw saar. 

 

...