Alstom utrustar 215 S-Bahn-tåg med ETCS och ATO i uppdrag av DB Regio

Dessa tåg av typ BR 423, som trafikerar i Stuttgart, ska utrustas med ETCS och ATO i uppdrag av DB Regio. Foto: Alstom/Dominik Schleuter

Som en del av det kända tyska järnvägsprojektet Stuttgart 21 kommer Alstom att eftermontera DB Regios BR 423- och BR 430-tåg med ETCS nivå 2 och 3 samt med ATO GoA2.

Alstom meddelar att man har tecknat ett kontrakt med Deutsche Bahn (DB) och DB Regio AG för att utrusta 215 av Stuttgart, Tysklands S-Bahn-tåg med European Train Control System (ETCS) och signaleringsteknik Automatic Train Operation (ATO).

Alstom eftermonterar tåg av typ BR 423 och BR 430 som trafikerar längs S-Bahn och konventionella järnvägslinjer i Stuttgart-området. Kontraktet är värt cirka 130 miljoner euro.

Implementering av ETCS nivå 2 och nivå 3, samt ATO i automatiseringsnivå 2 (GoA2), garanterar mer hållbar drift och en tätare färdsekvens samtidigt som den underlättar för enskilda tåg. Med ett generellt jämnare flöde av järnvägstrafik kan passagerare se fram emot mer frekvent service och snabbare förbindelser.

- Genom att utrusta fordonen med den senaste signaleringstekniken och innovationspartnerskapet med Deutsche Bahn, bidrar vi tillsammans till genomförandet av Stuttgart 21-projektet och digitaliseringen av tysk järnvägstransport, säger Michael Konias, chef för Digital och integrerade system hos Alstom för Tyskland, Österrike och Schweiz.

- Detta signalavtal för Stuttgart S-Bahn är ytterligare en demonstration av de värdefulla synergierna som följer av Alstoms förvärv av Bombardier Transportation. Kontraktet kommer också att skapa över 150 digitala järnvägsjobb i Berlin, Braunschweig och Mannheim, säger Konias.

I första hand kommer Alstom att eftermontera och leverera två BR 423- och fyra BR 430-prototypfordon utrustade med ETCS-nivå 2 och 3, samt ATO GoA2, i slutet av 2023.

Avtalet inkluderar också leverans av serieutrustning och övervakning av installationen av ytterligare 58 BR 423 och 151 fordon ur BR 430-serien.