Nurminen Logistics har bedrivit transporter med asiatiska containertåg från Helsingfors sedan 2018, men på grund av den explosiva efterfrågan ökar Nurminen verksamheten och startar regelbunden containertågstrafik från hamnen i Mussalo vid staden Kotka.
Tågrutten går från Kotka över finsk-ryska gränsen vid Vainikkala och fortsätter längs den transsibiriska vägen mot Yokohama, Japan. Gods fraktas också till Shimizhu, Japan och Busan, Singapore och Sydkorea, av samma tåg.
Mussalo vid staden Kotka är hem till Finlands största containerterminal och hamnen är en av de mest trafikerade i Östersjön. Skogsindustriprodukter som sågat virke, massa och papper transporteras genom hamnen i Mussalo.
- Det är riktigt bra att vi nu kan betjäna kunder i Kotka och hela östra Finland med vårt containertåg. Vi har utmärkta kapaciteter för tågservice i Kotka, förutom kompetent personal har vi en inkommande terminalbana samt omfattande terminaltjänster som en genomströmningsterminal och utrustning för tung lasthantering. I vår kemikalieterminal erbjuder vi lagerhållning av farliga kemikalier med mångsidiga tilläggstjänster som stöder vårt tåg utmärkt, säger Timo Hyyryläinen, som ansvarar för terminalerna Kotka och Vainikkala.
Nurminen Logistics kommer att fortsätta att ”skicka iväg tåg” från Kotka, eftersom företagets transsibiriska rutt har stabiliserats snabbt och det finns bekräftade avgångar fram till september.
Ur logistiksynpunkt stärker containertågtransporter från östra Finland väsentligt järnvägarnas roll i övergången från vägtransporter och öppnar upp möjligheter inte bara i Asien utan också på den ryska marknaden.