Berlins kollektivtrafikföretag BVG utökar antalet driftverkstäder längs linjenätet

Småprofilverkstaden ligger i Berlin-Grunewald i anslutning till stationen Olympia Stadion och öppnade 1913. 1923 öppnades verkstaden på Seestrasse för det nya storprofilnätet. Foto: BVG

BVG har verkstäder för små- och storprofilnätet som delas in i huvudverkstäder och driftverkstäder.

Huvudverkstäderna kan till skillnad från driftverkstäderna genomföra alla typer av reparationer och vagnarna kan lyftas av från spåren.

Båda verkstäderna förstördes under andra världskriget men återuppbyggdes. Verkstaden i anslutning till stationen Seestrasse är sedan 2007 både för små- och storprofil och underhållet flyttades delvis till driftverkstäderna i Britz-Süd (U7) och Friedrichsfelde (U5).

När linje E byggdes följde en ny verkstad i Friedrichsfelde 1927–1930. Efter andra världskriget byggdes storprofilnätet ut kraftigt i Västberlin och 1969–1971 följde en ny verkstad i Rudow som sedan byggdes ut och är den modernaste verkstadsanläggningen.

Den första verkstaden fanns på den dåvarande slutstationen Warschauer Brücke och öppnade 1901. Tidigare verkstäder har funnits i Krumme Lanke, Schöneberg, Thielplatz och Rosa-Luxemburg-Platz.

Möjlig utbyggnad av Berlins tunnelbanenät

Vid Berlins Adenauerplatz har man redan byggt ett utrymme och tunnel för en framtida förlängning av linje U1. Linje U1 är tänkt att gå från Adenauerplatz under Kurfürstendamm till nuvarande station Uhlandstrasse.

I östra delen av staden planerar man att flytta dagens slutstation vid Warschauer Strasse till ett läge ovanför S-bahnstationen och senare dra linjen vidare till Frankfurter Tor.

Linje U2 är planerad att fortsätta från Ruhleben till Rathaus Spandau samt från Pankow och norrut. U3 är planerad att fortsätta en station till S-bahnstation Mexikoplatz. U5 är planerad att fortsätta till Turmstrasse i väster. U7 är planerad till Berlin Brandenburgs flygplats. U8 är planerad att fortsätta norrut mot Märkisches Viertel.