Den norska regeringen gav nyligen klartecken för byggandet av ett dubbelspår till staden Bergens station. Tillsammans med en ny grön godsterminal kommer detta att förbättra järnvägstransporterna i regionen såväl som passagerartrafiken. Detta meddelades nyligen av infrastrukturföretaget BaneNor.
Den norska regeringen föreslog en reviderad nationalbudget tisdagen den 11 maj. Det nya förslaget innebär goda nyheter för järnvägen i Bergen på den norska västkusten. Pengar tilldelas dubbelspår från Fløen till Bergen station. Denna sträcka är en av Europas mest trafikerade enkelspår.
- Förutom att passagerarna får ett bättre erbjudande kommer detta också att stärka godstrafiken, säger Hans-Egil Larsen, projektledare på BaneNor.
Godstrafiken kan fördubblas
Under 2025 kommer en ny järnväg att slutföras mellan Arna och Bergen, vilket ger passagerarna tätare avgångar, snabbare resor och färre förseningar. Dagens enkelspår har för liten kapacitet och ett nytt dubbelspår på sträckan kommer att förbättra situationen, både för gods- och persontrafik. Det underlättar också ökad hastighet och mer flexibel ruttplanering.
Dessutom kommer projektet att ansluta den nya godsterminalen vid Nygårdstangen i Bergen till dubbelspåret.
- Godsterminalen blir miljövänlig och kostnadseffektiv. Detta stärker konkurrenskraften för klimatvänlig godstransport med tåg, säger Larsen. Terminalen ska drivas helt utsläppsfri som den första i landet.
Drivs elektriskt
Nygårdstangen moderniseras helt 2024. Godsterminalen kommer endast att användas av elektriska tåg och kommer att ha elektrifierade spår, lyftutrustning, laddstationer och en terminalbyggnad som drivs av solceller och fjärrvärme.
För centrala Bergen kan detta betyda upp till 400 färre lastbilar varje dag, till förmån för andra trafikdeltagare och dessutom förväntas en avsevärd förbättrad luftkvalitet för invånarna.