Tyska tågoperatören Saarbahn beviljades 64,53 miljoner euro i federalt stöd

Saarbahn-fordonsparken ska bytas ut från 2024 och uppdateras med den senaste tekniken. Ett anbud för tillverkare har inletts. Samarbetet med flera transportföretag syftar till att sänka kostnaderna. Den nuvarande Saarbahn-flottan är föråldrad. Därför ska 28 fordon ersättas med modernare. Bild: Saarbahn

Enligt den federala regeringen ställdes totalt 64,53 miljoner euro från kommunal transportfinansieringslag (GVFG-medel) till tågoperatören Saarbahns förfogande mellan 2011 och 2020. Enligt regeringen betalades cirka 37,42 miljoner euro ut till detta järnvägsföretag under nämnda period.

Enligt regeringen finns det ingen tidsfrist om när GVFG-medlen måste användas. Av allt att döma kommer Saarbahn att kunna använda de återstående medlen för nödvändiga moderniseringar i Saarlands järnvägsnät.

Genom den kommunala transportfinansieringslagen beviljar den federala regeringen ekonomiskt stöd för investeringar för att förbättra trafikförhållandena i kommunerna.

Saarbahn bedriver den tyska delstaten Saarlands största regionala spårvägsnät baserat på spårvagnsprincipen. Den består av en kärnlinje som bedrivs företaget BOStrab i Saarbrücken och Riegelsberg, som förbinder de två linjerna som drivs mellan Lebach och Völklingen (Köllertalbahn) i norr och mellan Saarbrücken och Sarreguemines i söder.

Saarbahn Netz GmbH ansvarar för infrastrukturen i innerstadsrutter och norra EBO-sektionen, medan DB Netz AG och det franska företaget SNCF Réseau är ansvariga för södra yttre rutten. Saarbahn GmbH fungerar som ansvarigt järnvägsföretag på hela sträckan.