Hamburg/Schleswig-Holstein: Byggstart för linje S4 i Hamburg

Längs den nya pendeltågssträckan byggs fem nya stationer. Illustrationen visar en av dessa stationer, Claudiusstrasse, i bildens övre kant. Bild: Hamburg Stadt/Deutsche Bahn

Byggandet av den nya lokala pendeltågslinjen S4 mellan Hamburg och Schleswig-Holstein startade.

Från och med 2029 ansluts stadsdelarna Altona och Bad Oldesloe direkt för första gången med nationella tyska järnvägsnätet, vilket gör att en fjärdedel av en miljon pendlare kan lämna sina bilar kvar vid parkeringen.

Deutsche Bahns infrastrukturavdelningens styrelsemedlem Ronald Pofalla, tyska transportministern Andreas Scheuer, Hamburgs första borgmästare Dr. Peter Tschentscher och delstaten Schleswig-Holsteins premiärminister Daniel Günther avfyrade nyligen symboliskt den officiella startsignalen för den nya linjen i Hamburg.

I framtiden kommer förbindelserna mellan Hamburg och Ahrensburg att tredubblas under rusningstid. Den nya linjen S4 bidrar till att tågresor blir ännu mer attraktiva. Den nya sträckan ger ett viktigt bidrag till mobilitetsövergången. Drygt 45 kilometer bullerskyddsväggar ger dessutom invånarna längs sträckan en lugnare boendemiljö.

- Snabb, frekvent, miljövänlig, nya S4 kommer att vara det perfekta transportmedlet mellan Hamburg och Bad Oldesloe. Vi investerar 1,8 miljarder euro i den nya anslutningen och tillhörande bullerskydd. Den nya S4 är bra för människor och miljö, förklarade Deutsche Bahns styrelsemedlem, Ronald Pofalla.

DB lägger de första spåren mellan Hasselbrook och Hammer Strasse. Från slutet av året kommer det att bli dags att bygga bullerbarriärerna i detta delområde. Dessutom byggs i år två broar längs sträckan.

För den nya S-Bahn-linjen bygger DB totalt fem nya stationer, 45 kilometer bullerskyddsväggar, 32 järnvägsbroar och sex passagerartunnlar. Med en total längd på 36 kilometer förenas Hamburg-Altona med Bad Oldesloe i delstaten Schleswig-Holstein.

Detta ger 250 000 resenärer och pendlare en anslutning till Hamburgs S-Bahn- och U-Bahns linjenät. Nya S4 minskar belastningen för på centralstationen genom att ersätta regionaltåg och använda S-Bahn-spåren. Detta skapar ny kapacitet på det regionala tågspåret. Projektet inkluderar en ny dubbelspårig linje som är 17 kilometer lång och som byggs ända fram till Ahrensburg.

En tredjedel av den uppgraderade linjen ligger i Schleswig-Holstein, två tredjedelar i Hamburg. Fyra nya stationer är planerade i hansastaden.