Frankrike återupptar bygget av nya höghastighetslinjer

Järnvägsstationen i Toulouse, Frankrike. Snart trafikeras stationen av höghastighetståg. Foto: Creative Commons, kredit: Pierre-Selim

- Det handlar inte en förändring av tidigare doktrin, konstaterade franska premiärministern Jean Castex nyligen när han berättade om att den franska staten kommer att satsa 4,1 miljarder euro för en ny höghastighetssträcka mellan Bordeaux och Toulouse.

Avbrottet i byggandet av nya dyra höghastighetslinjer som bestämdes i början av Emmanuel Macrons femåriga mandatperiod verkar ha kommit till ett slut ett år före nästa presidentval.

Flera projekt befinner sig på rätt spår: Premiärminister Jean Castex har meddelat att franska staten har åtagit sig att finansiera höghastighetslinjen (ligne à grande vitesse, LGV) mellan Bordeaux och Toulouse för 4,1 miljarder euro.

Sträckan är känd som GPSO (Grand projet du Sud- Ouest). Åtagandet bekräftas i ett brev som skickades i slutet av april till regions-presidenten i Occitanie-regionen, Carole Delga, och den republikanska borgmästaren i Toulouse, Jean-Luc Moudenc, enligt uppgifter från La Dépêche du Midi i tidningen Le Monde.

I detta brev till de valda tjänstemännen tillkännager också Jean Castex att han har "beslutat att påskynda bygget av banavsnittet Montpellier - Béziers" och Castex specificerar dessutom att en "offentlig utredning kommer att börja före slutet av 2021" i syfte att undersöka huruvida denna del av Montpellier - Perpignan-linjen kan betecknas som ”samhällsekonomiskt nödvändig” under 2022.

I slutet av april 2021 beviljade franska staten1,38 miljarder euro för den nya höghastighetslinjen, LGV, mellan Marseille och Nice.

Med en längd på 222 kilometer, varav 55 kommer att delas med den nya rutten Bordeaux - Dax i riktning mot Spanien, kommer GPSO att kunna klara av sträckan mellan Paris och Toulouse på 3 timmar och 10 minuter jämfört med de nuvarande 4 timmarna och 10 minuter.

Det totala projektet, vars kostnad uppskattas till cirka 9,5 miljarder euro, kommer att finansieras i lika delar av staten och kommunerna, och från Europa erhåller projektet ytterligare 20 procent.

För denna höghastighetslinje ska ett projektföretag grundas, där regionerna Nouvelle-Aquitaine och Occitanie samt storstäderna Toulouse och Bordeaux är involverade, meddelade premiärministern.

Toulouse var den sista stora franska staden som ännu inte betjänades av en höghastighetslinje. Förverkligandet av projektet, som redan 2019 ingick i lagen om mobilitetsinriktning (loi d'orientation des mobilités, LOM), kan nu starta under 2024.