Spårvagnen "lumière" inledde nyligen kommersiell drift på nya T9-linjen, som nu förbinder Paris med Orly-Ville på 30 minuter, jämfört med de tidigare 60 minuterna.
Presidenten för regionen Île-de-France, Valérie Pécresse, deltog i invigningen av spårvagnslinjen, som är den första linjen som inte bedrivs av infrastrukturbolaget RATP utan av Keolis.
- Det här är den första spårvagnslinjen som säljs på anbud", sa Pécresse nöjd under invigningsresan.
Den 45 meter långa spårvagnen Citadis X05 som färdas längs T9-linjen kan rymma upp till 314 passagerare. Från och med i år förväntas 80 000 passagerare ha rest på linjen, som trafikerar i 13:e arrondissementet i Paris och i städerna Ivry-sur-Seine, Vitry-sur-Seine, Thiais, Choisy-le-Roi och Orly-Ville.
Transportföreningen Île-de-France Mobilités, som finansierar 100 procent av rullande materiel, valde Alstom i november 2016 för leverans av 22 spårvagnar av typ Citadis X05. Dessa spårvagnar har dessutom en särskilt innovativ design.
Dessa fordon utvecklades och tillverkades på Alstom-anläggningen i La Rochelle, det globala kompetenscentret för Alstom-spårvagnar. Leveransen av spårvagnarna startade i november 2019 och slutfördes i december 2020, i enlighet med det schema som ursprungligen överenskommits med den projektgenomförande byrån Transamo.