SNCF och fyra franska regioner beställer sina första vätgaståg från Alstom

Vätgaståget Coradia Polyvalent uppfyller kraven för alla delar av franska järnvägsnätet och har rätt att använda upp till 600 kilometer icke-elektrifierade järnvägslinjer. Foto: Alstom

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie har gjort första beställningen av elektriskt drivna vätgaståg i Frankrike.

Detta är ett historiskt steg när det gäller att minska koldioxidutsläppen i järnvägstransporter till förmån för passagerare och regioner samt utveckla ett vätgasekosystem och en ny lovande bransch för framtiden.

På uppdrag av de fyra regionerna har SNCF Voyageurs gjort en beställning hos Alstom, ör de första tolv vätgaståg (samt två valfria tåguppsättningar) ur Coradia Polyvalent-serien.

Ordern är totalt värt nästan 190 miljoner euro. Efter tåg med ånga, termisk energi och sedan elektrisk energi markerar denna innovation en verklig revolution inom järnvägstransporter.

Beställningen är helt i linje med PLANETER-programmet vars mål är att minska miljöpåverkan av SCNF Voyageurs 'regionala mobilitetslösningar, som bygger på övertygelsen om att införandet av fler TER (regionala snabbtåg) kan minska koldioxidutsläppen avsevärt. Andra franska regioner har redan anmält sitt intresse för att delta i en andra fas av projektet.

Denna franska order för vätgasdrivna tåg är resultatet av två års gemensamma insatser med olika aktörer. Detta fyrdelade tåg med en längd på 72 meter kan ta 218 passagerare och har samma dynamiska prestanda och komfortnivå som dual-mode elektrisk-dieselversion.