Storbritannien: Järnvägslinjen genom Dartmoor öppnas igen

Ett antal volontärer från Dartmoor Railway Supporters 'Association) samlade på stationen Dartmoorstationen Okehampton. från vänster: Tom Baxter, Sue Baxter, hunden Rosie, Geoff Brooks, Ron Kirby och Paul Vodden. Volontärerna är mer än glada över banans återöppnande. Foto: Dartmoor line

Förra året lanserade den brittiska regeringen programmet "Restoring Your Railways" för att starta driften på nedlagda järnvägslinjer och öppna stängda stationer igen.

Dartmoor-förbindelsen mellan Exeter och Okehampton har nu valts ut som den första rutten i sydvästra England, som kommer att moderniseras med stöd av landets transportministerium för ett belopp på 40,5 miljoner GBP (47,3 miljoner EUR). Efter saneringen kommer sträckan att öppnas för schemalagd trafik.

Department of Transportation, Network Rail och Great Western Railway (GWR) arbetar tillsammans för att öppna rutten för hela året mellan Exeter och Okehampton för passagerare. Sedan 1997 har rutten endast använts på sommaren för utflyktståg på helgerna efter att regelbunden verksamhet upphörde 1972.

- Återkomsten av regelbunden persontrafik på den natursköna Dartmoor-linjen efter ett halvt sekel är en milstolpe i ministeriets ansträngningar att återställa våra järnvägar. Återställandet av avstängda järnvägsförbindelser skapar nytt liv i våra samhällen och främjar också turism och öppnar nya möjligheter till arbete och utbildning, konstaterade Storbritanniens transportminister, Grant Shapps.

I år kommer tågen initialt att gå varannan timme på rutten innan tidtabellen förväntas ökas till timtrafik från slutet av 2022. Detta kommer att gynna studenter på väg till högskolor och andra anställda i Exeter, såväl som turister som kör till Okehampton på Dartmoor. Därmed lindras trängseln på lokala vägar. Detta minskar restiden mellan Exeter och Okehampton med cirka en halvtimme.

Nu när grönt ljus har getts och utredningarna är färdiga kommer Network Rail-tekniker att omedelbart börja arbeta med dränering, stängselbyggen och markarbeten.

Teamet kommer att lägga 18 kilometer nya spår och nästan 29 000 ton ballast innan testtågen körs på linjen.