Skrota Trafikverkets beräkningsmodell för kostnader av nya stambanor

Trafikverkets beräkningar för nya höghastighetsbanor har ingenting med verkligheten att göra menar artikelförfattaren. Foto: Skanska
Trafikverkets beräkningar för nya höghastighetsbanor har ingenting med verkligheten att göra menar artikelförfattaren. Foto: Skanska

Den modell enligt Trafikverket räknar ut vad de nya stambanorna kan komma att kosta bygger på en teoretisk formel som inte har med verkligheten att göra och borde skrotas. Det menar infrastrukturexperten Björn Carlson i en artikel i DN Ekonomi.

Han har för Inlandsbanans räkning fördjupat sig i kalkylerna och förvånats över hur detaljrikedom i vissa beräkningar blandas med rena gissningar.

– Stort och smått blandas hus som helst. Vissa saker räknas fram med fem decimaler medan andra yxas till väldigt grovt, säger han till tidningen.

Trafikverkets påslag för skattefaktorn bygger på att Sverige har fullständig ekonomisk jämvikt något som inte finns. Modellen bygger på ett slutet Sverige utan handel över gränserna och att på en orörlig arbetskraft. Vidare att Sverige har full sysselsättning. En lång rad antaganden som dessa ligger enligt Björn Carlsson till grund för Trafikverkets beräkningar.

– Å ena sidan utgår man från förväntningar fom inte finns och å andra sidan sätts stimulanserna till noll efter som de är så svåra att räkna på, påpekar Björn Carlsson i artikeln