Kävlinge kommun förordar östlig dragning av stambanan

Processen gör det svårt att utvärdera de lokaliseringsalternativ som Trafikverket har föreslagit. Foto: Kävlinge kommun

I Kävlinge kommuns utlåtande till Trafikverket med anledning av den planerade höghastighetsjärnvägen mellan Lund och Hässleholm förordas en östlig dragning av stambanan. Vi lyfter även vikten av att motverka barriäreffekter, att värna värdefull mark och miljö samt att ha flexibla processer som ser till nya tekniska förutsättningar.

Kävlinge kommun anser att nya stambanor kan spela en viktig roll i regionens utveckling och att det finns ett behov av att öka kapaciteten i det skånska järnvägsnätet. Den nya järnvägen innebär stora nyttor men kommer också att innebära barriärer och nya intrång i landskapet, vilket påverkar såväl människors livsmiljö som värdefulla natur- och kulturmiljöer. Det är därför av stor vikt att underlaget är gediget och att processen är anpassad för att hantera infrastrukturprojekt av denna karaktär.

– Vi förordar i vårt yttrande en östlig dragning av järnvägen. I vår utredning har vi sett specifikt på Kävlinge kommun, men vi har respekt och förståelse för att övriga kommuner också dras av stora intrång, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Kävlinge kommun anser att den nuvarande processen gör det svårt att utvärdera de lokaliseringsalternativ som Trafikverket har föreslagit. Eftersom processen i nuläget är låst vid att utgå från en järnvägsbank finns det en risk att den järnväg som byggs inte är den som tar störst hänsyn till landskapet och de människor som bor där.

– Vi har förståelse för Trafikverkets processer, men vill ändå lyfta vikten av att även i ett tidigt skede ta hänsyn till nya förutsättningar. Tekniska utformningar skjuts fram till senare i processen trots att det skulle kunna ge helt andra resultat för vilken lokalisering som är mest lämplig. Den senaste tidens engagemang för landbroar är ett bra exempel på att det finns alternativa lösningar, säger Pia Almström.