Järnvägen mellan Vinderup och Højslev utrustas med ERTMS

Banedanmark rullar ut ERTMS på det danska järnvägsnätet. Foto: Banedanmark

Banedanmark håller på att ersätta signalerna på sträckan mellan Langå, Struer och Holstebro med ett nytt digitalt signalsystem som flyttar signalerna in i tåghyttarna. Det nya signalsystemet har tagits i bruk i de två första etapperna och nu fortsätter arbetet med det tredje steget mellan Vinderup och Højslev.

– Vi har lagt otroligt mycket ansträngning för att komma hit. Detta arbete föregicks av en stor insats, inklusive design och utveckling av systemet, som i mycket större utsträckning baseras på data och digitala funktioner. Därför är vi glada att vi nu har slutfört de två första etapperna, där vi har tagit de nya signalerna i bruk på den västra delen av sträckan, och vi ser fram emot att fortsätta på nästa etapp mellan Vinderup och Højslev, säger Thilde Restofte Pedersen, programdirektör i Banedanmark.

De nya IT-baserade signalerna har färre fysiska komponenter än de gamla signalerna. Utbyggnaden av de nya signalerna mellan Langå, Struer och Holstebro omfattar därför inte bara den fysiska installationen i banan utan också en hel del tidigare arbete med mjukvaruutveckling, tester och omfattande säkerhetsarbete. Utrullningen av de nya signalerna mellan Vinderup och Højslev innebär att det kommer att bli nödvändigt att stänga enskilda korsningar medan arbetet pågår. 

Med det nya systemet, som fjärrstyrs, tar föraren istället emot signaler digitalt på en datorskärm i hytten. Detta innebär att tågverksamheten alltid kan övervakas med stor precision från Banedanmarks centrala trafikledning. Förväntningen är att 80 procent av de förseningar som orsakas av signalfel försvinner när man säger adjö till de gamla signalerna.