Storbritannien: GB Railfreight erhåller "nya" lok

Klass 66 är en typ av dieselelektriskt godslok med sex axel, utvecklat delvis från klass 59 för användning på järnvägarna i Storbritannien. Sedan introduktionen har klassen varit framgångsrik och har sålts till brittiska och andra europeiska järnvägsföretag. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: Phil Sangwell

Brittiska järnvägsföretaget "GB Railfreight" (GBRf) förvärvade nyligen 14 lok av typ klass 66 för att möta företagets ständigt växande behov av dragkraft.

Loken köptes av leasingföretaget Beacon Rail i Tyskland och Sverige. De tidigare HHPI-loken 29004 och 29005 anlände till England redan 2020, och fler klass 66-lok kommer att följa de närmaste månaderna.

Alla lok som förvärvats begagnade kommer att användas efter teknisk omarbetning, som görs enligt brittiska reglerna och efter nytt godkännande av GBRf.

GBRf köpte redan 2018 sexton begagnade klass 56-lok från UK Rail Leasing. Dessa byggdes 1976-84 av Electroputere i Rumänien och av BR i fabriken Doncaster Works. Nu kommer tio av dessa lok att utrustas med nya tolvcylindriga EMD-motorer och det elektroniska styrsystemet, som används i klass 66.

Moderniseringen genomförs av Progress Rail (Caterpillar) i Longport. Därefter förses loken med beteckningen 69. Prototypen 69001 (ex 56031) togs över av GBRf i slutet av 2020, de andra loken förväntas bli levererade under de kommande månaderna.