Ukraina: Tågoperatören Ukrzaliznycya planerar tre höghastighetslinjer

Ukrainskt tåg med sovvagn avgår från stationen. Foto: Ukrzaliznycya cfts.org.ua

- För införandet av höghastighetståg med en hastighet på upp till 350 km/h krävs en investerare som är intresserad av koncessionslösningen, sade ordföranden för ukrainska järnvägsoperatören Ukrzaliznycya, Volodimir Žmak, nyligen i ett tv-program.

Enligt Volodimir Žmak finns möjligheter att utveckla ett stort ambitiöst projekt med höghastighetståg, som färdas upp till 300-350 km/h mellan Kyïv(Kiev) och Lviv, Kyïv och Harkìv (Charkov) och Kyïv  och Odessa. Projektet diskuteras för närvarande och det finns intresserade deltagare.

 - För projektets förverkligande behöver vi investeringar och minst en investerare som är intresserad av en koncessionsstrategi, underströk Ukrzaliznycyas chef.

 Han anser också att koncessionen är det enda instrumentet som kommer att locka en internationell finansiell aktör till förverkligandet av ett sådant höghastighetsprojekt. Och det första steget bör vara licensiering av stationerna.

 - Vi pratar för närvarande om 7 nya tågstationer, kanske kommer Lvìv att läggas till, konstaterade han.

Ukrzaliznycya förutspår att koncessionen för tågstationerna kommer att göra dem till stora köpcentra snarare än bara väntrum för tåg.

 - Passagerare och Ukrzaliznycya behöver en plattform, ett väntrum och två biljettkontor på varje station. Allt annat kommer att vara ett köpcentrum. Vi vill utforma stationerna enligt den europeiska modellen så att upp till 60 procent av stationens besökare inte längre är passagerare utan att de samlas där för att handla eller äta, sammanfattade Volodimir Žmak.

 För att kunna introducera höghastighetståg som färdas upp till 350 km/h bör uppdelningen av Ukrzaliznycya i fyra funktionella affärsområden genomföras enligt associeringsavtalet med EU och bör ses som ett nödvändigt steg för att omvandla Ukrzaliznycya till ett lönsamt företag.

 - Enligt associeringsavtalet med EU är vi skyldiga att dela upp Ukrzaliznycya i fyra funktionella vertikaler. Dessa i sin tur bör bli separata företag: gods, passagerare, infrastruktur och underhåll/produktion, förklarade Volodimir Žmak.

 Enligt hans uppfattning borde varje företag bära sina egna kostnader och vinster, sin egen balansräkning, men tyvärr har Ukrzaliznycya för närvarande inget sådant tillvägagångssätt.

 För närvarande är allt i företaget blandat och det är omöjligt att säga hur lönsamt det här eller det där segmentet i företaget är idag.

 I synnerhet riktade han fokusen på att det behövs en process, för att förvandla Ukrzaliznytsia till ett holdingbolag, vars ledning anstränger sig att omvandla den olönsamma passagerartrafiken åtminstone till en självförsörjande variant. För detta ändamål avser Ukrzaliznytsia att teckna offentliga kontrakt för transport av passagerare i förortstrafik med centrala och lokala myndigheter eller med stora företag som är intresserade av att anställda kommer i tid.

 - Med sådana kontrakt kan Ukrzaliznycya erbjuda kunderna nya moderniserade tåg med alla moderna förutsättningar för persontransporter, sammanfattade Volodimir Žmak.