Danskarna startade byggandet av tunneln mellan Rödby och Puttgarden

Bygget av sänktunneln startade på den danska sidan. Illustration: Femern A/S

Anläggningsarbetet med den framtida tunneln mellan Rödby i Danmark och Puttgarden i Tyskland startade nyligen på den danska sidan uppger företaget Femern A/S.

Danmark och Tyskland kom redan 2007 överens om att bygga en tunnel under vattnet mellan de båda länderna. Av lite olika anledningar har det dröjt fram tills nu innan de danska politikerna godkänt projektet vilket nu påbörjas så smått. På den tyska sidan kommer det antagligen att dröja upp till två år innan bygget kommer igång då det nuvarande godkännandet av tunneln har överklagats.

För resande innebär den nya fasta förbindelsen stora fördelar. Det uppstår förstås inga väntetider för att komma med nästa färja och på så sätt blir trafikrytmen jämnare på båda sidor av tunneln. Därutöver blir tiden det tar att köra sträckan kortare och bedömningarna skiftar mellan en och två timmars tidsvinst. Även tågtrafiken förväntas få stora fördelar av bygget. Det innebär också att det blir möjligt att köra från Sverige till Tyskland på ytterligare ett sätt utan att behöva använda sig av färjor.

2028 är det tänkt att tunneln ska öppna och det kommer då att ta cirka 10 minuter med bil och 7 minuter med tåg att färdas mellan Rödby och Puttgarden.