Trans Europ Express: Ambitiösa planer för comeback

Välbevarat tidigare TEE Rheingold-tåg vid Dresdens centralstation. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: Henry Mühlpfordt
Välbevarat tidigare TEE Rheingold-tåg vid Dresdens centralstation. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: Henry Mühlpfordt

Betydligt fler direkta tågförbindelser mellan de europeiska storstäderna ska om några år igen vara verklighet.

EU:s ordförandeland Tyskland presenterar ambitiösa planer för hur järnvägstrafiken i Europa nu borde utvecklas. Som ett steg på vägen presenterade man nyligen en rad nya tågförbindelser, skriver nyhetssajten Svenska Yle,

Att ta tåget från Amsterdam till Rom eller från Berlin till Barcelona ska i framtiden bli betydligt enklare.

Det är i alla fall syftet med det järnvägsprojekt som går under arbetsnamnet TEE 2.0 och som enligt planerna ska vara verklighet under 2020-talet.

Beteckningen TEE syftar på de tåg som från och med år 1957 i över 30 års tid trafikerade i Väst- och Centraleuropa under namnet Trans Europ Express.

Nu är det då meningen att TEE-tågen ska göra en comeback, även om det i den nya tappningen knappast kommer att handla om lika mycket lyx som i de ursprungliga tågen.

I dagens läge är det en resa som tar 16 timmar och kräver fyra tågbyten. Med ett direkttåg kunde man förkorta restiden med tre timmar.

Betydligt förkortade restider kan enligt planen uppnås på de sammanlagt 16 TEE-linjer som nu planeras.

I ett första skede ska det främst handla om linjer i Väst- och Centraleuropa, senare ska också bland annat Köpenhamn och Stockholm komma in i bilden.

Från och med 2021 ska nattåg trafikera mellan Zürich och Amsterdam samt mellan Wien och Paris. Fram till 2024 ökas utbudet med linjerna Zürich-Rom, Berlin-Paris, Berlin-Bryssel och Zürich-Barcelona.

I det tyska trafikministeriets plan listas också en hel del problem och utmaningar som hänger ihop med projektet.

Där konstaterar man att allt fler passagerare verkar vara beredda att byta ut flyget mot tåget och vidare att systemet samtidigt måste förenklas för att folk verkligen ska göra det här bytet.

I dagens läge är nämligen den gränsöverskridande tågtrafiken oftast en djungel av olika biljettpriser och tariffer. I många fall går det inte ens att boka den tänkta tågresan över endast ett bolag.

En annan av de listade utmaningarna är att många av de europeiska länderna i dagens läge har olika el- och säkerhetssystem för sina järnvägar.

För att komma till rätta med de utmaningar som finns föreslår Tysklands trafikminister Andreas Scheuer att man ska bilda ett nytt bolag för TEE-trafiken. För att projektet ska rulla vidare hoppas den tyske trafikministern på pengar från EU.

Om Trans Europ Express 2.0 blir en så storslagen sak som den tyske trafikministern gärna framhäver är i det här skedet ändå allt annat än säkert. Än så länge handlar projektet trots allt om rätt så få linjer och rätt så få planerade turer.

Hur den pågående coronakrisen inverkar på ett framtida europeiskt järnvägsprojekt är också oklart.

Samtidigt som trafikminister Scheuer ser TEE 2.0 som ett sätt att stärka Europa efter pandemin, är faktum också att de europeiska järnvägsbolagen är hårt drabbade av krisen.

Där till exempel de tyska statsjärnvägarna ännu i början av året rapporterade om stigande passagerarsiffror och knökfulla tåg är situationen nu en helt annan. 2020 ser ut att bli året då man går nästan sex miljarder euro på minus.

Bolaget Snälltåget planerar att börja trafikera mellan Stockholm och Berlin redan i slutet av mars 2021.

Nattågen ska gå via Hamburg och det här blir den första direktförbindelsen mellan Stockholm och Hamburg sedan Deutsche Bahn avslutade trafiken år 1994.