Banedanmarks 100:de tåg får ERTMS

Så funkar ERTMS. Bild Trafikverket

Banedanmarks tåg nummer 100 är redo att köras med det nya signalsystemet ERTMS i intercity- och regionaltrafik. En milstolpe uppnåddes när långdistans tåg nummer 100 utrustats med det nya signalsystemet ERTMS.

– En milstolpe i arbetet med att införa det nya signalsystemet för intercity och regional järnvägstransport har uppnåtts och det är en stor seger för alla som har varit med i processen, säger Thilde Restofte Pedersen, programledare i Signal-programmet.

– Det är ingen lätt uppgift att bygga in det nya systemet i tågen och det har förekommit tillfällen då vi har utmanats i att det skulle kunna göras. Nu är vi lyckligtvis på god väg. Därför vill jag tacka alla för den mycket stora insats som har gjorts för att göra det möjligt, säger hon.

Med det nya signalsystemet får föraren en körsignal direkt på en skärm i hytten via radiokommunikation. Det är därför många tågförare också gärna kör med det nya systemet, eftersom det är både enkelt och säkert att arbeta med.

– Många av förarna - särskilt de äldre av oss - var inte mycket för det när vi hörde talas om det nya signalsystemet. Främst för att många av oss förmodligen inte ville anpassa sig till något nytt. Men idag är vi oerhört glada över det. Det är helt enkelt så säkert och säkert att arbeta med. Som lokförare är det ett riktigt nöje att det har introducerats, säger Ulrik Wad Sørensen, som är lokförare och har kört för Arriva i 15 år.