Direktinport av avfallsbränsle på järnväg

Början på en omfattande avfallstransport med tåg i Europa. Foto: Geminor

Ett tåg lastat med 110 ton avfallsbränsle, RDF, anlänt till Geminors HUB i Landskrona. Testlasten kommer från Braunsbedra nära Leipzig, där Geminor genomför ett gemensamt HUB-projekt med Logex Systems. Detta är den första någonsin avfallstransporterna på järnväg som från ett europeiskt land till ett annat, förklarar Geminor Country Manager i Sverige, Per Mernelius.

– Vi har nu ett järnvägssträckning som direkt kopplar vårt tyska HUB till Geminor HUB i Landskrona. Ingen ytterligare transport med lastbil behövs, vilket gör detta till en ny milstolpe både för oss och för den europeiska avfallsindustrin, säger Mernelius.

Eftersom transport med fartyg endast är effektiv inom en radie på 200 kilometer från hamnarna blir centrala Tyskland en naturlig utgångspunkt för transport med tåg. I samarbete med tyska DB Cargo har RDF-transporten till Sverige huvudsakligen bedrivits med ellok, vilket gör detta till ett hållbart alternativ.

– Detta är början på en omfattande avfallstransport med tåg i Europa, säger vd på Geminor, Kjetil Vikingstad.

– För närvarande har vi en kapacitet att transportera upp till 50 000 ton med järnväg per år. Detta öppnar för mer transport av balat avfall, icke-balat avfall eller material för återvinning från många marknader i Centraleuropa, till exempel Polen och Italien, förutom Tyskland. Järnväg möjliggör också returtransport av produkter som papper och virke, vilket gör detta till ett ekonomiskt såväl som miljövänligt transportalternativ, säger Kjetil Vikingstad på Geminor.