Stark tillväxt för Leo Express 2019

Stadler-tillverkat Leo Express-tåg på väg i Tjeckiska Republiken. Foto: Leo Express

Prag-baserade järnvägsoperatören Leo Express transporterade mer än 2,4 miljoner passagerare under 2019, vilket en ökning med 33 procent från 1,8 miljoner 2018. Företagets omsättning ökade med hela 25 procent till 43,7 miljoner dollar.

Leo Express räknar med att kunna transportera mer än 3 miljoner passagerare 2020. Företaget kommer huvudsakligen att fokusera på utbyggnad av tågtjänster med införandet av tre nya Sirius-tåg beställda från kinesiska CRRC 2016, med en option för upp till 30 ytterligare tåg. De nya tågen testas för närvarande vid Velims testbana.

- Leo Express går bra och populariteten för våra bekväma tågtjänster ökar, säger Pavel Spilka, som utsågs till VD i januari.

- I år kommer vi att fokusera på tåg- och matarbuss. Dessa åtgärder stöds bland annat av våra nya Sirius-tåg som vi planerar att sätta i trafik i år.

Leo Express investerar också i företagets Flirt EMU-flotta, inklusive renovering av bussar och introduktion av en ny ekonomi plus klass.

Den nya klassen kommer att ha liknande sittplatser som business class, vilket ger passagerare mer utrymme och komfort och kommer också att erbjuda business klass-menyn. Leo Express säger att skillnaden består av en mer kompakt layout och fler platser. Klassen är inte heller åtskild från ekonomiklassen, vilket betyder att den inte kommer att vara lika tyst och privat som affärsklass. Biljetter till ekonomi plus kommer att säljas från och med mars 2020, men passagerarna tillåts använda klassen med en ekonomiklassbiljett fram till dess.

Affärs- och premiumklasser på tågen kommer också att genomgå mindre ändringar.