Tågoperatörerna sammanfattar Järnvägsdagen

I förra veckan arrangerades Järnvägsdagen av Tågoperatörerna och Swedtrain för andra året i rad. I år var även Järnvägsentreprenörerna med som arrangör. Sju företag deltog också som partners och hade informationsplatser. Partners i år var: Stockholmskonsulterna, Bombardier Transportation, SweMaint, Alstom, Söderberg & Partners Järnvägsnyheter samt Railway Bulletin.

Konferensen drog cirka 150 deltagare. Anna Lihr, presschef på Trafikverket modererade dagen. Crister Fritzson, Klas Wåhlberg och Thomas Pilo hälsade alla välkomna.

Teman för dagen var ”Kan man vara lönsam”. Det positiva beskedet var att pensionsfonder och andra fonder letar efter långsiktiga investeringar och ser möjligheter i järnvägsbranschen. Erik von Ehrenheim från Macquaries föreslog att Inlandsbanan med både infrastruktur och drift borde kunna överlåtas till privata investerare.

McKinsey visade att den bristande kvaliteten i punktligheten kostar mer än 5 mdr kronor, varav 1,3 mdr kronor belastar tågoperatörernas resultat. Det finns alltså potential för att öka lönsamheten i branschen – om underhållet av infrastrukturen förbättras.

Panelen med politiker från Trafikutskottet visade en samsyn om behovet av höghastighetsbanor/Sverigebygget och behovet av en väl fungerande järnväg. Därefter skyndade de iväg tillsammans för att rösta om budgeten i riksdagen.

Elisabetta Garofalo från EU-kommissionen framhöll Sverige och den svenska modellen som en ”role model” för Europa. Hon hoppades att resten av Europa skulle kunna nå lika långt som Sverige – kanske om 15 år.

Källa: Tågoperatörerna