Norge – Arendalsbanan blir modern

Den 140 år gamla Arendalsbanan har nu blivit moderniserad. På vissa områden kommer den bli mer modern än huvudlinjen, Sørlandsbanan.

Byggarbetare håller nu på med de avslutande arbetet på Arendal station för att försöka passa in bygget till en modernare era. Under januari månad ska Arendalsbanan bli en bana driven med fjärrstyrning från Kristianstad – där också hastigheten och signaler kommer övervakas.

– Det kommer bli många fler som kommer åka med Arendalsbanan än med Sørlandsbanan, vi kommer nästan få en dubblering av avgångar. Därför är det väldigt bra att banan får fullständig signalering och ska drivas på samma sätt som många andra banor, säger projektledare Rune Jensen och byggledare Tor Christian Taraldsen.

Särskild överenskommelse
Arendalsbanan har ett särskilt system och kommer tillåtas att köra sträckan Nelaug – Arendal – Nelaug, utan att Arendal station kommer att vara kontrollerad med trafikkontroller. Lokförare Truls Rasmussen ser fram emot en enklare vardag.
– Snart kan vi förhålla till Arendallinjen som alla andra linjer vi kör.

Mot alla odds
Banan har varit ett sidospår till Sørlandsbanan ända sedan 1938 i Kristianstad. Och under det som kallades den stora ”sidospårsmassakern” på slutet av 1980-talet hängde Arendalsbanan på en tunn tråd - men tågen fick fortsätta knyta samman Sørlandsbanan med huvudstaden.

Som många andra sidbanetåg var Arendalsbanan dieseldriven – men sträckan blev mot alla odds eldriven 1996. År 2000 blev det brist på lokförare i NSB, många trodde då att tiden var ute för Arendalsbanan. Men det visade sig att banan betydde väldigt mycket för trafikanterna på Sørlandsbanan och i slutet på juni samma år var banan igång igen.

70 miljoner kronor
Bygget av banan kommer att kosta mellan 60 till 70 miljoner kronor. Byggningen av fjärrstyrningsanläggningen kommer att färdigställas i januari.

  – Vi har lagt ut flera kilometer med nya kabelkanaler längs spåret för att kunna nå ut med avlägsna signaler, berättar Rune Jensen. Arendalsbanan är utrustad med axelräknare istället för spårledningar – och ändringarna i säkerhetssystemet är nya.